Air France-KLM neemt het op tegen Lufthansa met bod op failliete boedel Alitalia
© REUTERS

Air France-KLM neemt het op tegen Lufthansa met bod op failliete boedel Alitalia

Air France-KLM heeft samen met de Britse prijsvechter easyJet een bod gedaan op de failliete boedel van de Italiaanse branchegenoot Alitalia. Ook Lufthansa en de Amerikaanse investeerder Cerberus hebben een voorstel op tafel gelegd. Dit heeft de Italiaanse minister van Industrie Carlo Calenda vrijdag gezegd.

De bewindsman zei tegen de Italiaanse televisie dat hij de drie biedingen zal bespreken met de bewindvoerders van Alitalia. 'Daarna zal er een korte periode worden ingelast om erachter te komen welke van deze biedingen de beste is en welke nog kunnen worden verbeterd.'

Air France-KLM gaf geen commentaar. Het Frans-Nederlandse concern was in 2009 al eens betrokken bij een doorstart van Alitalia maar beleefde weinig plezier aan die investering. Het Italiaanse bedrijf bleef verlies op verlies stapelen. Toen het opnieuw met de pet rond moest bij de aandeelhouders, besloot het Frans-Nederlandse bedrijf niet langer mee te doen en zijn belang te laten verwateren.

Etihad Airways sprong in het gat, maar wist Alitalia evenmin op de rails te krijgen. Het bedrijf uit Abu Dhabi trok zich vorig jaar terug als geldschieter, waarna Alitalia failliet ging. Sindsdien wordt gezocht naar een koper. Tot dusver hield Air France-KLM zich in dat proces afzijdig. 'Geen interesse', zei topman Jean-Marc Janaillac afgelopen najaar.

Jonge vloot

Toch kan ook Air France-KLM niet om het grote belang van de Italiaanse markt heen. Niet voor niets maakt Alitalia nog altijd deel uit van het samenwerkingsverband dat de groep heeft met het Amerikaanse Delta Air Lines voor vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten.

Alitalia beschikt over een relatief jonge vloot van circa honderd vliegtuigen. Ook de landingsrechten in met name Rome en Milaan zijn van grote waarde. De partij die Alitalia overneemt zal wel de garantie eisen dat er flink kan worden gesaneerd. Sinds de oprichting in 1947 leed het voormalige staatsbedrijf vrijwel uitsluitend verliezen. Er werken nu nog zo'n 12.500 mensen.

Fusiepartner

KLM (toen nog zonder Air France) toonde eerder al interesse in Alitalia. Met de opkomst van de prijsvechters, 9/11, en de oorlog in Irak kreeg de luchtvaartsector aan het begin van deze eeuw klap op klap te verduren. Duizenden werknemers verloren hun baan. KLM was te klein om in die storm zelfstandig overeind te blijven en dus probeerde toenmalig topman Leo van Wijk met Alitalia of British Airways te fuseren. Zonder succes: de gesprekken liepen in beide gevallen vast spaak omdat Van Wijk meer invloed in het nieuwe concern wilde dan de grotere partners wilden weggeven. Met directeur Jean-Cyril Spinetta van Air France boterde het wel, waarna de fusie op 30 september 2003 wereldkundig werd.