Air France-KLM lijdt verlies, maar ziet vraag toenemen

Ondanks een nieuw verlies in de eerste maanden van dit jaar komt de relatie tussen de 'bodemloze put' Air France en de trotse zwaan KLM niet verder onder druk te staan. De vraag naar vliegtickets blijft sterk toenemen en aan de voortdurende prijsdaling van de afgelopen jaren lijkt een einde te zijn gekomen.

Toestellen van luchtvaartmaatschappijen Air France en KLM op luchthaven Schiphol op de dag dat het bedrijf de tweede kwartaalcijfers bekend maakteBeeld anp

Dat bleek donderdag uit de presentatie van de kwartaalcijfers. De Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming put moed uit de verwachtingen dat de komende maanden een betere periode aanbreekt. De boekingen voor het zomerseizoen zijn goed en de ticketprijzen staan niet meer onder druk door concurrentie.

Ook de gedaalde schuld - van 3,7 naar 3,4 miljard euro -, de dalende kosten en lagere brandstofrekening moeten ertoe leiden dat het bedrijf het operationele verlies uit de eerste maanden (143 miljoen euro) snel goedmaakt.

Daarnaast lijkt er schot te zitten in de plannen van Air France om een eigen prijsbreker te beginnen. Onder de naam Boost wil het met 28 toestellen in Europa de concurrentie aangaan met Ryanair en EasyJet, en op de lange afstand met de lagekostenmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Er is nu een definitief plan voorgelegd aan de Franse pilotenvakbonden. In de herfst zou Boost moeten beginnen. KLM heeft Transavia al omgevormd tot prijsbreker.

Ruim de helft van het verlies in het eerste kwartaal kwam op het conto van wisselkoerseffecten: de duurdere dollar waarin kerosine moet worden afgerekend. Van het verlies kwam 17 miljoen euro voor rekening van de KLM, de rest werd veroorzaakt door Air France. Vorig jaar werd een winst geboekt van ruim 1 miljard euro, waarvan bijna tweederde voor rekening kwam van het kleinere KLM.

De financiële topman Fréderic Gagney zei donderdag tegen de media dat de ontwikkeling van de omzet minder ongunstig is, vergeleken met vorig jaar. 'We zeggen niet dat het nu allemaal dik in orde is, maar de trend is goed.'

Schade door rijen

KLM kijkt naar mogelijkheden om de schade die in de meivakanties door de drukte op Schiphol is geleden te verhalen. Dagelijks moesten tientallen mensen worden omgeboekt die hun vlucht hadden gemist. Bij vertragingen van drie uur of langer hebben passagiers bovendien recht op een schadevergoeding. KLM wil dat Schiphol met concrete oplossingen komt om te voorkomen dat de veiligheidscontroles tijdens piekdagen in de zomervakantie opnieuw dichtslibben. 'In de zomervakanties liggen de volumes nog hoger', aldus KLM-topman Pieter Elbers.

Hij kondigde aan dat Air France-KLM deze zomer geen prijsverlagingen zal doorvoeren in een poging marktaandeel te behouden. 'De cijfers lijken op het eerste gezicht dramatisch, maar wie verder kijkt, ziet ook vele positieve punten', erkende ook analist Corné van Zeijl van Actiam vermogensbeheer.

Het aandeel Air France-KLM steeg op de beurs met ruim 5 procent. Sinds begin dit jaar is de koers van het aandeel opgelopen van 5,40 tot 8,77 euro.

Korte geschiedenis Air France-KLM

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM), in 1919 opgericht, was aan het begin van de eenentwintigste eeuw naarstig op zoek naar een fusiepartner. Met de opkomst van de prijsvechters, 9/11, en de oorlog in Irak kreeg de luchtvaartsector klap op klap te verduren. Duizenden werknemers verloren hun baan. KLM was te klein om in die storm zelfstandig overeind te blijven.

Toenmalig KLM-topman Leo van Wijk probeerde het eerst met Alitalia en British Airways, zonder succes. In beide gevallen liepen de gesprekken spaak omdat Van Wijk meer invloed in het nieuwe concern wilde dan de grotere partners wilden weggeven. Met directeur Jean-Cyril Spinetta van Air France boterde het wel, waarna de fusie op 30 september 2003 wereldkundig werd.

Air France was KLMs reddingsboei. Al in 2005 boekte Air France-KLM een nettowinst van honderden miljoen euro's, terwijl de olieprijzen juist explosief waren gestegen. 'Het is een succesvolle fusie', concludeerde Spinetta. Het fusiebedrijf presteerde vele malen beter dan Europese concurrenten. Over cultuurverschillen repte niemand meer, want het geld stroomde binnen.

Toch bleef Air France ook toen al achter bij KLM. De Franse poot van het bedrijf beloofde een inhaalslag, maar die bleef uit. De arbeidsvoorwaarden bij Air France waren te gunstig en de vliegtuigen verouderd. Reorganisaties bleken haast onmogelijk dankzij de bekende Franse stakingsdrift. De reddingsboei Air France veranderde langzaam in een molensteen rond de nek van KLM.

Anno 2017 groeit KLM veel harder dan Air France, waardoor de verhoudingen in het bedrijf op hoogspanning zijn komen te staan. Het worstelende Air France start nu met budgetdochter Joon om weer duidelijk de belangrijkste partner in het fusiebedrijf te kunnen worden, maar hierdoor voelt KLM zich beknot in haar potentieel. Van de Frans-Nederlandse liefde uit 2003 is weinig meer over.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden