Air France-KLM boekt verlies van 426 miljoen

De recessie heeft luchtvaartmaatschappij Air France-KLM vorig kwartaal nog sterker in zijn greep gekregen dan reeds het geval was.

Van onze verslaggever Wouter Keuning

Het verlies was veel groter dan de 200 miljoen euro die analisten hadden voorspeld. Een deel van het verlies weet het bedrijf aan de zogenaamde hedgecontracten waarmee het zich indekt tegen stijgende brandstofprijzen. Dit leverde een negatieve post op van 252 miljoen euro. Vooral het vervoer van vracht liep in april mei en juni fors terug. De omzet van die bedrijfstak daalde met 42 procent tot 547 miljoen euro.

De omzet die het Frans-Nederlandse bedrijf haalde uit het vervoer van personen daalde met 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op 4 miljard euro. Het passagiersvervoer zelf, oftewel het aantal passagiers maal het aantal gevlogen kilometers, daalde in het eerste kwartaal met 5,8 procent, terwijl de gemiddelde prijs van een vliegticket met 15 procent daalde.

Net als in de eerste maanden van de recessie vielen de klappen binnen het personenvervoer met name in de zogenaamde premium classes (eerste en businessclass). De totale omzet van het bedrijf daalde in het eerste kwartaal met 21 procent tot 5,19 miljard euro.

‘De wereldwijde economische activiteit is op een ongekend laag punt terechtgekomen’, zo schreef het bedrijf in een verklaring op zijn website.

Om de recessie het hoofd te bieden kondigde Air France-KLM eerder aan dat het 3.000 banen extra zal schrappen. Die komen bovenop de reductie van 2.700 banen die de vliegtuigmaatschappij vorig jaar realiseerde. Naast het verkleinen van het werknemersbestand heeft het bedrijf zijn vervoerscapaciteit de afgelopen maanden ingekrompen met 4,7 procent, zo liet het gisteren weten.

Voor de rest van het jaar verwacht het Air France-KLM een daling van de vrachtomzet van 5 procent. Het houdt in het najaar vier extra vrachtvliegtuigen aan de grond. Het totale aantal vrachtvliegtuigen dat sinds het uitbreken van de crisis aan de grond is gebleven, komt daarmee op tien. Eerder wezen analisten al op de mogelijk negatieve gevolgen van een uitbraak van de Mexicaanse griep.

Air France-KLM kondigde gisteren aan dat het zijn activiteiten op de middellange termijn gaat evalueren. Onder meer de bestemmingen worden onder de loep genomen. In 2010 kan dat leiden tot aanpassingen bij de luchtvaartmaatschappij.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden