Air France en KLM werken aan verdere integratie

Air France en KLM zijn achter de schermen druk aan het onderhandelen over een nieuwe bestuursstructuur. Doel is de beide maatschappijen verder te integreren en de macht van de holding te verminderen. Bestuurders van de huidige KLM zullen worden benoemd in het bestuur van Air France en andersom.

Op 25 oktober 2014 maakte de MD-11 haar laatste commerciële passagiersvlucht, niet alleen voor KLM, maar ook wereldwijd.Beeld anp

Hans Smits, de huidige president-commissaris van de KLM, wordt vicevoorzitter van de houdstermaatschappij Air France-KLM, enigszins vergelijkbaar met de rol van de president-commissaris in de Nederlandse verhoudingen. Hij krijgt daardoor meer vat op de Franse topman van het concern: Alexandre de Juniac.

Dit melden hooggeplaatste bronnen bij Air France KLM. KLM was gisteravond nog niet in staat om te reageren. Het bedrijf zal er op zijn vroegst vandaag 'op terug komen'.

De Juniac werd onlangs voor vier jaar herbenoemd. Hij dreigde er eerder met de kas van KLM (een bedrag van 1 miljard euro) vandoor te gaan, maar de KLM-commissarissen en aan KLM verwante stichtingen konden hier een stokje voor steken. Smits eiste toen al dat hij in sommige gevallen de bestuursvergaderingen van de holding zou kunnen bijwonen.

Nu wordt zijn positie geformaliseerd.

Huwelijkse voorwaarden herschrijven

Deze ingrijpende wijziging van de bestuursstructuur is in voorbereiding en gaat waarschijnlijk nog enkele maanden duren, zo is inmiddels bij verschillende betrokkenen bekend. 'De samenwerking moet intensiever worden en meer op voet van gelijkheid', zegt een insider. De holding Air France-KLM zou dan minder macht krijgen, de twee Franse en Nederlandse dochters juist meer. 'De partijen proberen nu als het ware hun huwelijkse voorwaarden te herschrijven', zegt een hooggeplaatste manager.

De commissarissen van KLM vreesden dat De Juniac alleen de dienst zou gaan uitmaken bij de gezamenlijke maatschappij, aldus de ingewijde. Daarom werd eerder Camiel Eurlings als topman opzij geschoven, die te weinig weerwerk tegen de Fransen zou hebben geboden. De huidige leiding van KLM wil wel met de Fransen verder.

Ondertussen is ook staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu hard bezig om de afspraken tussen KLM en Air France meer in beton te gieten. De PvdA minister was onlangs in Parijs om afspraken over werkgelegenheid in Nederland en de hubfunctie op Schiphol te bevestigen.

Winstgevendheid

De samenwerking tussen KLM en Air France dateert van 2003. Aanvankelijk ging de fusie - waarbij Air France de meeste zeggenschap heeft - voorspoedig en presteerde het bedrijf ook goed. KLM vervoerde meer Franse passagiers en de lagere kosten hielpen de winstgevendheid van het gehele bedrijf. Maar door de economische crisis en de opkomst van allerlei prijsvechters kwam Air France-KLM onder steeds grotere druk te staan. Het bedrijf worstelt vooral met de hoge kosten voor personeel - piloten en stewardessen bij prijsvechters als Easyjet en Ryanair krijgen veel minder betaald.


De mislukte poging om de eigen prijsvechter Transavia in Frankrijk groots te lanceren, was vorig jaar de kiem van de conflicten. Personeel van het Franse Air France ging langdurig in staking, waardoor dit plan van tafel ging en het bedrijf ook hoge kosten maakte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden