Ahold zoekt voogden voor nieuwe dochters

Ahold is het vijfde supermarktconcern ter wereld, en bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven heeft de ambitie uit te groeien tot nummer één....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Met de deelname in twee supermarktketens in grote markten als Argentinië en Chili heeft Ahold een mooie slag geslagen. De supermarkten Disco en Santa Isabel sluiten naadloos aan bij Aholds andere ketens, terwijl het Zaanse concern de concurrenten net een slag is voor geweest.

Internationals als Carrefour, Promodes en Walmart zijn druk bezig een positie in die landen op te bouwen.

Ahold haalt inmiddels zo'n 60 procent van zijn omzet uit het buitenland, goed voor een tweede plaats op de lijst van internationaal opererende food-bedrijven; het veel kleinere Belgische Delhaize staat met 72 procent bovenaan.

'Maar de Franse hypermarktketen Carrefour is veel internationaler geöriënteerd, hoor', zegt Aholds pr-directeur Hans Gobes bescheiden. 'De Fransen halen weliswaar maar 40 procent van hun omzet uit het buitenland, maar dat komt omdat Nederland zo'n klein land is. Als we onze Nederlandse en Amerikaanse omzet bij elkaar optellen, hebben we al meer dan 90 procent.' Ahold beschouwt de VS inmiddels als zijn tweede vaderland.

Carrefour, dat 275 hypermarkten exploiteert in achttien landen, haalde in 1996 een omzet van 155 miljard franc, ongeveer 52 miljard gulden. In dat jaar moest Ahold genoegen nemen met een omzet van 36,5 miljard.

Ahold is sinds woensdag actief in liefst 17 landen, van Noord-Amerika tot Polen en van Portugal tot Singapore. Beleggers en analisten vragen zich af hoe lang het Zaanse concern die spreiding kan besturen. Dat geldt helemaal nu Ahold zo actief is aan het acquisitiefront', meent Dennis Jullens, analist bij ING Barings. Waar het pas in 1959 opgerichte Carrefour steeds opnieuw 'vanaf scratch' begint, neemt Ahold bestaande bedrijven over, die in de Ahold-cultuur moeten worden ingebed.

'Ahold neemt alleen goed geleide bedrijven over, zodat het management kan blijven zitten. Er hoeft geen bedrijfsleider uit Schouwen-Duiveland naar Rosario', zegt Jullens. Om het hoofdkantoor te ontlasten worden goed draaiende Ahold-dochters belast met het toezicht op nieuwe bedrijven. Zo heeft de Amerikaanse megaketen Stop & Shop het Braziliaanse Bompreço onder zijn hoede - en is het volgens Gobes de aangewezen voogd voor de nieuwe aanwinsten - en waakt Albert Heijn over de winkels in Spanje, Tsjechië en China.

Naarmate Ahold actiever wordt in emerging markets, wordt de kans groter dat de winst eens tegenvalt, meent Paul Schramm van ABN Amro. 'Als de crisis in het Verre Oosten overslaat naar Latijns-Amerika - en we zien al dat de valutamarkten er wat zenuwachtig beginnen te worden - zullen veel beleggers de risicovoet van hun portefeuille optrekken. Omdat ze langer moeten wachten op winst uit die landen en de politieke risico's moeten meewegen, zal de koers van Ahold dalen. Voor Ahold, dat nieuwe aandelen moet plaatsen om te kunnen groeien, is het van het grootste belang dat het concern het vertrouwen van de beleggers houdt.'

De reeks overnames van de afgelopen jaren heeft de solvabiliteit van Ahold danig aangetast. De verhouding tussen het eigen vermogen en het balanstotaal is de afgelopen tien jaar geslonken van 30,2 tot 16,3 procent. Maar daar trekt Ahold niet zwaar aan. 'Wij trekken de goodwill die we betalen, volgens de in Nederland gehanteerde methode direct van het eigen vermogen af. Volgens Amerikaanse maatstaven behoren we echter tot een van de meest solvabele bedrijven in retailland.'

Ahold let, sinds voormalig financieel bestuurder Cees van der Hoeven aan het roer staat, meer op de verhouding tussen te betalen rente en bedrijfsresultaat. In 1996 was het resultaat bijna drie keer groter dan de rentelasten. 'Prima', oordelen analisten. Maar het is nog niets vergeleken bij de financiële verhoudingen bij concurrent Carrefour.

Net als Ahold - iedere tien jaar een verdubbeling van de winst en omzet - heeft Carrefour grote ambities. Het Franse concern heeft zich voorgenomen het aantal hypermarkten tot het jaar 2001 uit te breiden van 275 tot 500. Analisten maken zich daar geen zorgen om: bij Carrefour kon de rente in 1996 wel negen keer uit het bedrijfsresultaat.

Rene Bogaarts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden