Ahold wil Foodservice verkopen

Het supermarktconcern Ahold verkoopt US Foodservice, de Amerikaanse supermarkten Tops, en de supermarkten in Polen en Slowakije. Ook wil het bedrijf 500 miljoen euro besparen op operationele kosten om concurrerend te blijven....

Volgens topman Anders Moberg is de concurrentie fors toegenomen en staat de prestatie van Ahold onder druk. Ahold wil alleen nog maar supermarkten beheren in markten waar het nummer 1 of nummer 2 is. Van daaruit wil het bedrijf weer gaan groeien.

De supermarktonderneming heeft twee groeidoelstellingen geformuleerd. De netto-omzet moet op jaarbasis met 5 procent groeien evenals de marge van het operationeel resultaat. ‘Een duurzame groei is de basis voor succesvol blijven’, zet Moberg.

Ahold sluit nieuwe aankopen van supermarkten in de VS of in Europa niet uit. ‘We kijken naar mogelijkheden die in onze strategie passen.’

Ahold stond onder grote druk van activistische aandeelhouders, die pleitten voor het afsplitsen van de horecagroothandel US Foodservice.

Volgens hen bestond er weinig synergie tussen de supermarkten en de horecagroothandel. Deze visie wordt nu door de Ahold-top onderschreven. Vertegenwoordigers van de opkoopfondsen Centaurus en Paulson wilden maandag niet reageren op de besluiten van Ahold.

Het concern verkoopt nu, omdat het in 2003 geen geschikt moment was om het bedrijf te verkopen, aldus Moberg. US Foodservice was toen het middelpunt van een omvangrijke boekhoudfraude waardoor 880 miljoen euro winst ten onrechte in de boeken stond.

‘In 2003 was US Foodservice bijna gebroken’, zei Moberg. ‘We hebben het bedrijf nu opgebouwd en er ligt een sterke focus op winstgevende groei.’

De Amerikaanse dochter is goed voor ongeveer eenderde van de 44,5 miljard euro omzet van het concern. De boekwaarde van US Foodservice is volgens Moberg 4 miljard euro. ‘Maar als verkoper hoop ik natuurlijk dat de uiteindelijke prijs veel hoger is.’ In 2000 betaalde Ahold 3,6 miljard euro voor de Amerikaanse groothandel, die onder meer levert aan ziekenhuizen, hotels en restaurants.

Na de verkoop gaat Ahold 2 miljard euro teruggeven aan de aandeelhouders. Of dit in de vorm van een dividend gebeurt, is nog onduidelijk. Ook wordt 2 miljard gebruikt voor het terugbrengen van de schuldenlast. Die bedraagt nu nog 5 miljard euro.

Op de Amsterdamse effectenbeurs werd nauwelijks gereageerd op het nieuws. Ahold pakte een marginale winst van 1 cent op 8,36 euro. Daar moet bij worden aangetekend dat de koers van Ahold sinds het in juni in beeld kwam bij Centaurus en Paulson ruim 2 euro is gestegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden