Ahold voert winst verder op door besparingen

Ahold heeft vorig kwartaal zijn winst opnieuw weten op te voeren. De supermarkten in Nederland en de VS trokken meer klanten, terwijl de winst verder vooruit werd geholpen door besparingen. Via Bol.com profiteert Ahold daarnaast van de sterke opkomst van het winkelen via internet.

Staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid Jetta Klijnsma was begin vorige maand bij de Albert Heijn in Zoetermeer waar de duizendste Wajonger aan de slag ging.Beeld anp

Ahold realiseerde vorig kwartaal een nettowinst van 254 miljoen euro. Dat was 16 procent hoger dan een jaar eerder, bij een omzet die met 9,8 miljard euro met ruim een vijfde toenam. Daarbij werd flink geprofiteerd van gunstige wisselkoerseffecten. Daarvoor gecorrigeerd steeg de winst met bijna 8 procent bij een omzetgroei van 12 procent. Het bedrijfsresultaat verbeterde met ruim 7 procent, naar 387 miljoen euro.

In Nederland werd 3,2 procent meer verkocht in winkels die langer dan een jaar open waren. In de VS werd, exclusief benzineverkopen, een plus van 4 procent geboekt. Ahold wist zijn aandeel in beide markten verder uit te breiden.

Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland steeg afgelopen jaar tot 35 procent. Dit kwam deels door de ombouw van voormalige C1000-winkels. Verder boekte het concept 'Albert Heijn to go' een sterke omzetgroei. In de VS, waar bijna twee derde van de totale omzet van het concern wordt gehaald, ging het marktaandeel vorig jaar ook vooruit.

Internet
De internetverkopen van Ahold groeiden vorig kwartaal met 30 procent en liggen volgens het bedrijf op koers om volgend jaar op te lopen tot minstens 2,5 miljard euro. Het bedrijf investeert daarbij in nieuwe distributiecentra voor Albert Heijn en Bol.com. Daardoor lopen de investeringen dit jaar met ongeveer 1 miljard euro op.

In heel 2015 zag het grootste supermarktbedrijf van Nederland de omzet met bijna 17 procent stijgen naar 32,8 miljard euro. De nettowinst ging met 43 procent omhoog naar 594 miljoen euro. Het concern verwacht medio dit jaar zijn fusie met Belgische Delhaize af te kunnen ronden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden