Ahold versterkt machtspositie op 'ongekende manier'

De meeste kenners zijn het erover eens: 2016 wordt het jaar van supermarktconcern Ahold. Het moederbedrijf van Albert Heijn, Bol.com, Etos, Gall & Gall en nog een groot aantal buitenlandse merken, fuseert halverwege dit jaar met het Belgische Delhaize, waardoor een imposante grootmacht ontstaat. Daar doen die paar winkels die het nieuwe fusiebedrijf moet afstaan, niets aan af.

Jan Hommen (voorzitter Ahold), Mats Jansson (voorzitter Delhaize group), Dick Boer (CEO Ahold) en Frans Muller (CEO Delhaize), tijdens een persconferentie naar aanleiding van de fusie tussen supermarktketens Delhaize Group (Belgie) en Ahold (Nederland)Beeld ANP

Ahold mocht zich ook in 2015 al een van de kampioenen noemen. Ahold haalde in 2015 een omzet van 38,2 miljard euro, wat 16,6 procent meer was dan een jaar eerder. Een groot deel van die toename was toe te schrijven aan de goede prestaties in de Verenigde Staten, waar bijna tweederde van de omzet wordt behaald. Omdat het concern in euro's rapporteert en de dollar momenteel erg sterk is, heeft het bij een jaarafrekening bovendien voordeel van de gunstige wisselkoersen. Ahold was dankzij de jaarcijfers een van de uitblinkers op de Amsterdamse beurs en werd op de dag van de jaarpresentatie begin dit jaar in één klap 5,8 procent meer waard.

Beeld belga

Marktaandeel

Hoewel de Zaamdammers geen omzetcijfers geven van afzonderlijke winkelketens, werd bij de jaarpresentatie wel duidelijk dat het marktaandeel van beeldbepaler Albert Heijn in 2015 toenam van 34,1 procent naar 35 procent. Dat lijkt weinig imposant, maar in supermarktland is het marktaandeel bijna heilig omdat de omzet van de gehele markt al jaren rond hetzelfde niveau schommelt. Dat betekent dat de winst niet zozeer bij de consumenten, de slager op de hoek of de bakker te halen valt, maar bij de concurrent. Wil je groeien, dan moet je daar klanten wegsnoepen.

En precies dat lukte Albert Heijn al tijden niet, vooral vanwege de stormachtige ontwikkeling van een aantal van die concurrenten. De Duitse supermarkt Lidl oogst bijvoorbeeld veel succes sinds het de overstap maakte van een pure prijsvechter naar het wat hogere segment. Aldi heerst nog altijd aan de onderkant van de markt, Plus maakt al tijden furore met zijn duurzamere producten. Jumbo groeide dankzij overnames van Super de Boer en C1000 uit tot een echt serieuze bedreiging voor Albert Heijn. Het gevolg: jarenlang steeg de omzet van de marktleider nauwelijks en leverde die bovendien marktaandeel in.

Tot 2015, zo blijkt nu. Wat 2015 een extra goed jaar maakte, was de 'sterke prestatie rond de feestdagen', aldus het concern zelf. Op zowel 23 als 24 december trokken 3 miljoen Nederlanders richting een Albert Heijnfiliaal. Ook was er online een flinke groei. De omzet van ah.nl en Bol.com steeg met bijna 30 procent.

Concurrentiestrijd

Kenners verwachten dat 2016 een nog beter jaar wordt voor Ahold, vooral vanwege de aanstaande fusie met de Belgische supermarktreus Delhaize later dit jaar.

'Als Albert Heijn niets gedaan had, zou het de concurrentiestrijd op termijn weleens kunnen verliezen', zei voormalig Ahold-directielid Paul Moers onlangs in de Volkskrant. 'Maar dankzij de fusie blijft het qua inkoopmacht opper- en oppermachtig. Ze versterken hiermee hun machtspositie op een ongekende manier.' Delhaize maakt vandaag zijn jaarcijfers bekend. Winstcijfers van Ahold volgen over een paar weken.

Het is overigens mogelijk dat dit de laatste keer was dat Ahold zijn cijfers presenteerde als 'koninklijk' bedrijf, wat het sinds 1987 is. Hoewel de Nederlanders straks 61 procent van de aandelen krijgen en de Belgen 39, wordt er steevast over een 'fusie der gelijken' gesproken. Omdat er bij een fusie officieel een nieuw bedrijf ontstaat, vervalt het koninklijke predicaat. Op dezelfde manier verloor mediabedrijf Wegener zijn kroontje toen het fuseerde met twee Limburgse kranten. Ook Vendex KBB - het moederbedrijf van V&D en de Bijenkorf - moest zijn koninklijke titel inleveren toen het in Amerikaanse handen viel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden