Ahold verraadt per ongeluk toch omzetten van Albert.nl

Hield Albert Heijn de omzetcijfers van zijn thuisbezorgservice Albert.nl altijd zorgvuldig geheim; de financieel directeur van moederbedrijf Ahold, Sander van der Laan, blijkt ze nu per abuis te hebben prijsgegeven....

Althans, bij benadering. Op een congres over de detailhandel heeft hij voor zijn toehoorders geschetst dat Albert.nl ‘meer dan twaalfduizend’ bestellingen per week ontvangt. De klanten betalen gemiddeld 120 euro.

Een rekensommetje: Alberts weekomzet is 1,44 miljoen. Maal 52 weken geeft dat een jaaromzet van ruim 74,9 miljoen euro. Dit is, zegt Van der Laan zelf, een toename ten opzichte van 2004 met 25 procent.

‘Wij bevestigen noch ontkennen de rekensom’, zegt een woordvoerster. Albert Heijn mag geen omzetcijfers van aparte werkmaatschappijen geven omdat het moederbedrijf Ahold dit in zijn boeken ook niet doet, dus zou dit koersgevoelige informatie zijn.

Klanten kopen gemiddeld 68 artikelen per keer. Twee jaar geleden besteedden zij gemiddeld 118 euro per bestelling. In 2001, het geboortejaar van de thuisbezorgservice, was dat nog 73 euro per keer.

Met die 120 euro van nu verdient Albert.nl per transactie ongeveer het zesvoudige van wat een klant in een reguliere supermarkt besteedt.

De boodschappendienst boert goed, wil Van der Laan maar zeggen. Albert.nl begon vijf jaar geleden met een fors verlies. Of dat verlies inmiddels in winst is omgezet, blijft onduidelijk. De arbeidsintensieve service is een kostenverslindende logistieke operatie.

Om die reden moeten de klanten over hun boodschappen een premie betalen. Die is inmiddels verlaagd van 6,80 euro per boodschappenlijst naar ‘minimaal 4,95 euro’, zegt de woordvoerster. Het minimale slaat op bezorging tijdens de daluren: op dinsdag-, woensdag- en donderdagmiddag tussen twaalf en twee, en tussen vier en zes uur, blijkt er relatief weinig belangstelling te bestaan.

Op de website zijn de piekuren tussen tien en twaalf uur ’s avonds. ‘Dan hebben de klanten gegeten, de boel opgeruimd en tijd voor zichzelf’, zegt directeur John Traas, die er prat op gaat dat de meeste klanten in pyjama bij hem bestellen.

Traas heeft altijd volhard in het nut van de boodschappendienst: ‘De nieuwe generatie groeit op met internet en de computer is inmiddels als laptop verhuisd van koude zolderkamers naar het bankstel.’

In het begin kon hij vooral rijke yuppen tot zijn klantenkring rekenen, nu zijn dat steeds vaker kleine bedrijfjes als advocatenkantoren en kinderdagverblijven, tweeverdieners, studenten en gezinnen die in één klap de boodschappen voor de hele maand laten bezorgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.