Ahold strooit met miljarden euro’s

‘It’s a billion dollar day’ – het is een dag van miljarden, zei topman Anders Moberg van Ahold donderdag in de wandelgangen voor de presentatie van de jaarcijfers....

En zo was het. Moberg strooide met miljarden om de aandeelhouders tevreden te stellen. Twee miljard wordt besteed aan het terugbrengen van de nettoschuld. Drie miljard euro wordt aan de aandeelhouders gegeven in de vorm van een terugkoop van aandelen.

De miljarden moeten vooral komen uit de verkoop van het Amerikaanse US Foodservice, de kwade pier uit de boekhoudfraude. Het biedingsproces voor de Amerikaanse leverancier loopt zo voorspoedig dat Ahold het bedrag voor de terugkoop van aandelen met een miljard verhoogde tot drie miljard. Nog dit jaar verwisselt US Foodservice van eigenaar.

Je kunt aandeelhouders niet langer negeren, meent mede-bestuurder Peter Wakkie. ‘Ze hebben sinds 2003 niets meer gehad en hebben er ook wel recht op.’

Bovendien zou Ahold niet weten waaraan het de miljarden anders moet besteden. ‘In het verleden is gebleken dat acquisities alleen tot waardevermeerdering leiden als ze goed passen in het bedrijfsmodel van de onderneming’, zegt bestuurslid Dick Boer.

Ahold voelt de hete adem van activistische aandeelhouders en opkoopfondsen in zijn nek. De supermarktketen is na het echec met de boekhoudfraude een mooie prooi voor opkoopfondsen. Het bedrijf is makkelijk te splitsen en er valt veel te verbeteren, vooral bij de Amerikaanse winkels, die in 2006 vrijwel allemaal met een omzetdaling kampten.

Daarnaast heeft Ahold een flinke vastgoedportefeuille van ongeveer 4 miljard euro. Dat is koren op de molen van opkoopfondsen, die doorgaans als eerste daad de panden verkopen om ze daarna terug te huren. Zo pakte het opkoopfonds KRR een groot deel van de aankoopprijs van Vendex KBB (nu Maxeda) terug door de verkoop van de panden.

Ahold ziet dit gevaar, dus beloofde financieel directeur John Rishton gisteren dat hij onderzoek gaat doen naar de positie van het vastgoed in het concern. Hij temperde alvast de verlangens van de Dagobert Ducks van de opkoopfondsen: ‘Vastgoed is een gecompliceerd gebied. Ik wil daar eerst duidelijkheid over krijgen.’

Volgens Peter Wakkie zijn de panden van Ahold niet zomaar te verkopen, omdat veel winkels in winkelcentra zijn ingebed. ‘Die haal je er niet zomaar uit.’

Wakkie meent dat Ahold genoeg geld overhoudt voor overnames. Maar dat zal alleen gebeuren als een overname waarde aan het bedrijf toevoegt. Dat wil zeggen; geen wilde avonturen in Azië, maar aankopen dicht bij de eigen winkels in Europa en de VS, en alleen maar in die regio’s waar Ahold de nummer-1- of 2-positie heeft.

Kroonjuweel Albert Heijn werd in 2006 flink opgepoetst. Albert Heijn profiteerde van de prijzenoorlog die het zelf ontketende. In het vierde kwartaal werd 9 procent meer omzet gehaald, in heel 2006 6,9 procent. Wekelijks worden tien miljoen transacties meer verwerkt door de Albert Heijnkassa’s dan ervoor, stelt Boer. Het marktaandeel in Nederland sprong 1,1 procentpunt omhoog tot 27,5 procent. ‘Het is zoals we in een reclamefilmpje laten zien: we verwelkomen veel oude klanten’, aldus Boer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden