Ahold start met tweede winkelformule in Azië

Ahold heeft een tweede winkelformule gelanceerd in Azië. In Maleisië opende het concern gisteren zestien discountwinkels onder de naam BiLo....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Ahold heeft in Azië altijd al willen werken met twee elkaar aanvullende formules. Maar het heeft volgens een woordvoerder nogal wat voeten in de aarde gehad om de merknaam BiLo in alle landen te deponeren.

Het vinden van geschikte locaties voor deze kleinschalige winkels (ongeveer 300 vierkante meter) is echter een stuk gemakkelijker dan voor de Tops-zaken, die gemiddeld tweeduizend vierkante meter groot zijn.

De namen BiLo en Tops zijn beide afgeleid van winkels die Ahold in Amerika exploiteert.

Met de opening van 16 BiLo-winkels tegelijk in Maleisië komt het aantal Ahold-zaken in Azië op 70. Op dit ogenblik opereren er vier als Tops, twee in Maleisië en twee in Indonesië. Volgende week worden er twee Tops-winkels geopend in Thailand.

In alle landen die op het verlanglijstje stonden van het Zaanse concern is Ahold nu actief: Maleisië, Singapore, Indonesië, Thailand en China. Volgens woordvoerder J. Hol van Ahold komt het totaal aantal winkels in Azië eind dit jaar op ongeveer 80.

Voor 1997 verwacht Ahold de opening van enkele tientallen Tops-winkels en meer dan honderd BiLo's. Hol schat dat Ahold dit jaar in Azië in totaal rond de 150 miljoen gulden investeert.

Over het derde kwartaal meldde Ahold een negatief bedrijfsresultaat van 6,8 miljoen gulden voor Ahold-Azië, maar volgens het concern zijn dat aanloopverliezen.

Ahold koestert grote plannen in Azië. Binnen 5 jaar moeten er zo'n duizend winkels in het gebied open zijn. Over 10 jaar zal 10 procent van de concernomzet uit Azië moeten komen. Ruim de helft komt op dit moment uit de VS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.