Ahold moet Laurus naast zich dulden

Supermarktconcern Laurus (Super De Boer, Edah, Kommar) komt steeds dichter in de buurt van marktleider Ahold. Door de overname gisteren van de supermarkten van de Groenwoudt Groep nadert Laurus het marktaandeel van Ahold tot op enkele procentpunten....

Van onze verslaggever

Ahold heeft 30 procent van de Nederlandse supermarkten in handen. Laurus komt door de koop van de ketens Groenwoudt, Lekker en Laag en Nieuwe Weme uit op ongeveer 27 procent.

De Nederlandse markt voor supermarkten is erg stabiel, zo bleek onlangs weer uit onderzoek. Als je wilt groeien in deze branche, moet je vooral marktaandeel kopen. Laurus is met de overname dichtbij zijn doelstelling gekomen. Het bedrijf heeft altijd gezegd te streven naar een marktaandeel van 30 procent.

Laurus, vorig jaar onstaan uit een fusie tussen Vendex Food en De Boer Unigro, neemt 98 winkels over en voegt daarmee een omzet van 1,4 miljard gulden toe aan de huidige 12,2 miljard gulden. Hoeveel Laurus betaalt voor de supermarkten is niet bekendgemaakt. De nieuw verworven winkels bevinden zich buiten de Randstad en zijn verspreid over het hele land.

Laurus verwacht dat de aanwinsten in 2000 een licht positieve bijdrage zullen leveren aan de winst per aandeel. De kosten, zo denkt Laurus, zullen dooor besparingen in drie jaar tijd met 25 miljoen gulden omlaag kunnen.

Bij de supermarktdivisie van Groenwoudt werken ongeveer achtduizend mensen. Naast de supermarkten neemt Laurus ook nog twee distributiecentra in Heerenveen en Renswoude over. De verkoop past in de strategie van beide bedrijven. Groenwoudt wil zich meer op de drogisterijen richten, terwijl Laurus vooral een supermarktketen wil zijn.

Beide partijen deden in het verleden ook al eens zaken. Eind 1997 verkocht De Boer Unigro zijn drogisterijketen Trekpleister aan Groenwoudt. Het bedrijf, dat al in het bezit was van Kruidvat, werd daardoor onbetwist marktleider in de drogisterijbranche, met een geschat marktaandeel van 40 procent. Naast de drogisterijen bezit Groenwoudt slijterijen (Curio) en parfumeriewinkels (Ici Paris XL). De omzet van het bedrijf bedroeg in 1998 ongeveer drie miljard gulden.

Marktleider Albert Heijn krijgt steeds meer concurrentie in Nederland. Vorige week bleek dat de winkelketen voor het eerst in jaren terrein had verloren in Nederland. Vooral prijsvechter Jumbo, actief in Zuid-Nederland, wil klanten van de marktleider pakken. Jumbo wil in 2003 ongeveer 3 procent in handen hebben.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden