Ahold komt met Amerikaanse Allerhande

Als het aan Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn ligt, eten 1,2 miljoen Amerikaanse gezinnen komende maand Grilled ribeye steak met Chimichurri sauce, Bourbon BBQ glazed spareribs of een van de Flashback Favorites: Chicago-style hotdog met tomaat.

Beeld Ahold

Het is een selectie blikvangers uit de allereerste Savory ('Hartig' of 'Smakelijk'), de Amerikaanse evenknie van het gratis blad Allerhande. Het eerste nummer van het magazine ligt vanaf zondag in de alle Amerikaanse Aholdsupermarkten - Stop&Shop, Giant Landover en Giant Carlisle, samen goed voor zo'n 800 filialen.

'In Amerika bestaat eigenlijk niets zoals Allerhande', zegt Hanneke Faber, commercieel directeur bij Ahold. 'Er bestaan wel receptenbladen, maar die zijn allemaal betaald. We moesten natuurlijk nog wel wat aanpassingen doen qua recepten- een Nederlandse kalkoen weegt gemiddeld twee kilo, een Amerikaanse bijna vijf - maar zo'n 70 procent van alle inhoud is hetzelfde als hier.'

Albert Heijn startte in 1954 met de uitgave van Allerhande, een eet-omnibus die inmiddels 12 keer per jaar verschijnt in een oplage van ruim 2 miljoen (en daarmee na het huisblad van ANWB het best gelezen tijdschrift van Nederland is). In de VS verschijnt Savory ('de werktitel Allerhandy werkte toch niet zo goed') dit jaar in totaal vier keer, en vanaf volgend jaar om de maand met een voorlopige oplage 1,2 miljoen.

Beeld Ahold
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden