Ahold is nog niet van Zuid-Amerika af

De verkoop van de Zuid-Amerikaanse dochters van Ahold zal niet eenvoudig zijn. Potentiële kopers voor de winkelketens zijn nauwelijks te vinden....

In de uitverkoop gaan de supermarktketens in Argentinië, Brazilië, Uruguay en Paraguay, die in deze landen onder verschillende namen opereren. Dat de keten Santa Isabel in Chili van de hand wordt gedaan, was al eerder bekend. Tot dusver is het de enige dochter waarvoor zich een serieuze koper heeft gemeld. Cencosud, eigenaar van onder meer de Jumbo-supermakten in Chili, zou een bod hebben gedaan van 150 miljoen dollar plus de overname van de schulden van Santa Isabel.

Die transactie is echter onder vuur komen te liggen doordat de keten in Santiago de Chile woensdag bekend maakte dat de publicatie van de jaarcijfers is uitgesteld omdat accountant Deloitte en Touche weigerde deze te fiatteren. Ahold heeft een nieuw onderzoek ingesteld naar 'lokale problemen' bij Santa Isabel. De Chileense beurs heeft lopende dit onderzoek de handel in Santa Isabel stilgelegd. Hoe lang het onderzoek gaat duren, is onduidelijk.

Soortgelijke problemen spelen bij het Argentijnse Disco, met 236 winkels de grootste poot die in de verkoop gaat. De presentatie van de cijfers van Disco is uitgesteld tot 12 mei, wanneer een tweede onderzoek naar 'bepaalde onregelmatige transacties' moet zijn afgerond. Bij Disco zou op grote schaal zijn gefraudeerd, onder meer door het vervalsen van contracten met bouwondernemers.

Mogelijke kopers zijn huiverig. Rivaal Carrefour zou met de overname van Disco de Argentijnse monopoliewetten schenden. De enige potentiële koper die in Buenos Aires wordt genoemd, is de Colombiaanse zakenman Francisco de Narváez. Een leider van de Argentijnse bond van winkelpersoneel zei tegen de Volkskrant dat gezien de crisis in Argentinië 'je wel gek moet zijn om nu een keten supermarkten te kopen, tenzij je drugsdollars wilt witwassen'.

De omzetten van de supermarkten in Argentinië zijn het afgelopen jaar met gemiddeld 35 procent gedaald. Het Argentijnse dagblad El Cronista schreef eerder deze week dat volgens de ongecorrigeerde cijfers Disco in de eerste maanden van 2002 een verlies van 1.760 miljoen peso (550 miljoen dollar tegen de huidige wisselkoers) heeft geleden.

Het lijkt waarschijnlijk dat de verkoop van de Zuid-Amerikaanse vestigingen Ahold op fors verlies komt te staan. Ahold maakte zijn entree op de Argentijnse markt in 1997, toen daar wat specialisten 'een graaicultuur' noemen, heerste. Tijdens het bewind van president Menem bestormden buitenlandse bedrijven - met de Spaanse voorop - Argentinië, waar zij op gunstige voorwaarden en in een sfeer van corruptie bedrijven konden overnemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden