De winnaar en verliezer van de week

Ahold Delhaize deelt uit, Bijenkorf heeft zuur jubileum

Frans Muller, CEO bij Ahold Delhaize. Beeld Bart Maat / ANP

Winnaar: Ahold Delhaize speelt Sinterklaas

Het moet een fijn gevoel zijn om in tijden van crisis Sinterklaas te kunnen spelen. Frans Muller, de nieuwbakken topman van Ahold

Delhaize, is een soort goedheiligman die per vergissing in de zomer van 2020 is gearriveerd toen het land in zak en as zat.

De winst van Ahold Delhaize verdubbelde in het tweede kwartaal tot bijna 700 miljoen euro. En dat was niet te danken aan de hamsterwoede – die voordelen haalde het concern al het eerste kwartaal binnen – maar aan het feit dat mensen nu hun wijn en nootjes in huis halen in plaats van dat buitenshuis te consumeren. Nederland feest in de crisis gewoon door, maar wel met spullen uit de supermarkt of een online kanaal zoals de eigen Ahold Delhaize-dochter Bol.com.

Vervelend is alleen dat er onder de kinderschare wordt geruzied wie van de Sint het meeste krijgt. De aandeelhouders mogen hun schoen al op 27 augustus zetten. Ze worden verrast met een extra interim-dividend, een geste van 220 miljoen euro. De Nederlandse werknemers moeten wachten totdat de Sint echt in het land is. Dan krijgen ze een winstuitkering van 45 tot 130 procent van hun maandsalaris. Maar volgens velen is dat een sigaar uit een eigen doos, omdat die winstuitkering ook in andere jaren werd gedaan. Zoals het altijd bij Sinterklaas is, krijgen de rijken meestal meer dan de armen.

Bijenkorf-topman Giovanni Colauto (links).Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Verliezer: Bijenkorf is schraalhans

De Bijenkorf bestaat 150 jaar. Deze week werd dat ook met drie pagina’s in de bijlage V van deze krant gevierd. Maar het personeel hoeft niet te rekenen op uitbundige festiviteiten om het jubileum luister bij te zetten, laat staan dat ze een extraatje ontvangen.

Het feest wordt overschaduwd door saneringen. De Bijenkorf, een dochter van het Britse warenhuisconcern Selfridges, maakte deze week bekend dat 190 van de 2200 banen zullen vervallen vanwege covid-19. Het winkelend publiek laat de zeven warenhuizen in Nederland links liggen en toeristen – belangrijke klanten voor met name het vlaggenschip in Amsterdam – zijn er weinig.

Tot overmaat van ramp was De Bijenkorf in maart en april noodgedwongen vijf weken helemaal dicht. De huidige topman Giovanni Colauto grijpt de crisis aan om versneld over te schakelen op de webshop. Zo komen er online webshops voor Wallonië en Frankrijk. Colauto zei dat de klant vaker voor online kiest, zowel in Nederland als in de ons omringende landen. ‘Hier moeten wij adequaat op inspelen.

 Tegelijkertijd is de realiteit dat de economische verwachtingen niet rooskleurig zijn en wij onze kosten moeten reduceren en dus ook het aantal arbeidsplaatsen moeten verminderen.’ Het is de vraag of De Bijenkorf toch niet meer een funshop is dan een een online winkel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden