Agressieve prijspolitiek moet showroom van GM opruimen

Met agressieve aanbiedingen op de thuismarkt wil het Amerikaanse General Motors de komende maanden de autoverkopen weer vlot trekken. Samen met het vrijwillige vertrek van 35 duizend werknemers, hoopt de autofabrikant de miljardenschuld snel weg te werken....

In het komende jaar, verwacht de internationale automobielindustrie, wordt Toyota de grootste autofabrikant ter wereld. Het Japanse bedrijf neemt het stokje over van General Motors (GM) met merken als Chevrolet, Saab en Cadillac.

Toyota wordt groter en winstgevender, terwijl bij GM steeds minder personeel werkt en jaarlijks minder auto’s worden verkocht. Zo maakte Toyota in 2005 omgerekend 6,5 miljard dollar winst, en noteerde GM een verlies van 10,5 miljard dollar.

Het kwijtraken van de nummer-1-positie betekent gezichtsverlies, maar dat is maar het kleinste probleem van de automaker uit Detroit.

Het personeel, aangenomen in de tijd dat de bomen tot in de hemel leken te groeien, hangt als een molensteen om de nek van het concern.

Topman Rick Wagoner heeft aan de banken een kostenreductieplan voorgelegd dat tot 2008 een besparing van 8 miljard dollar moet opleveren. Met het succesvolle uitkoopplan voor het personeel werd deze week een flinke stap voorwaarts gezet. Ruim 35 duizend werknemers stappen de komende twee jaar op. De vertrekbonussen – die kunnen oplopen tot 140 duizend dollar – trokken een record aan deelnemers; nog niet eerder in de Amerikaanse bedrijfsgeschiedenis stapten zoveel werknemers vrijwillig de poort uit.

Hierdoor wordt het ook eenvoudiger een eind te maken aan de overcapaciteit waarmee het concern al jaren kampt.

Een andere manier om de voorraden nieuwe auto’s te verminderen, is het stimuleren van de verkoop. Want vooral in de showroom stuit de oer-Amerikaanse autobouwer op de concurrentie uit het Verre Oosten. De goedkopere, zuinigere en kwalitatief betere auto’s uit Azië vallen erg in de smaak bij de steeds meer milieubewuste Amerikaanse consument.

Weggeven is geen optie, maar GM komt er dicht in de buurt. Tot Independence Day (4 juli) zijn modellen van Chevrolet, Buick en Pontiac te koop met een renteloze lening tot 2012. Andere merken hebben drie- of vijfjarige renteloze geldleningen.

Zo hoopt General Motors een eind te maken aan de aanhoudend treurige verkoopcijfers; in juni dit jaar was de omzet 30 procent lager dan het jaar ervoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden