Afvalstof uit papierindustrie kan gebruikt worden om asfalt te maken

Vijf vragen over hoe dit precies in zijn werk gaat

Veel stoffen en producten kunnen na gebruik een tweede leven krijgen. Van lignine, een afvalstof uit de papierindustrie, kan asfalt worden gemaakt.

Medewerkers van Rijkswaterstaat aan het werk op de A2. Foto anp

Wat is lignine?

Lignine is, na cellulose, de meest voorkomende organische stof ter wereld. Het zit in celwanden van veel planten, en vooral in hout. Dat bestaat voor een kwart uit lignine. Dat is mooi, want daardoor wordt hout onbuigzaam en als je een plank wilt hebben of een draagbalk, is dat wel zo handig. Maar als hout wordt gebruikt om er papier van te maken, moet de lignine eruit om vergeling van het papier te voorkomen.

En je kunt er dus asfalt van maken?

De eerste stroken zijn gelegd. Er werd al eens een toegangsweg tot een asfaltcentrale mee geasfalteerd en enkele stukjes fietspad. Onlangs is in Brabant de eerste verkeersweg verhard met asfalt waarin 30 procent lignine is verwerkt: 2,5 kilometer van de N272 bij Boxmeer.

Wat stoppen de fabrieken normaal in hun asfalt?

Er gaat vooral zand in en grind. Als bindmiddel wordt bitumen gebruikt, een van de zware fracties van aardolie. En daar zit natuurlijk het probleem. Als we, om het klimaat te redden, ophouden met het oppompen van ruwe olie, moeten we op zoek naar andere bindmiddelen. 'Lignine is daarvoor erg geschikt', zegt Bram Lommers van wegenbouwconcern Mourik dat de N272 asfalteerde. 'En er is ruimschoots genoeg om alle bitumen in asfalt in de wereld te vervangen.'

Is asfalt met lignine anders dan gewoon asfalt?

Lommers: 'Het ruikt, tsja, het ruikt anders. Indringender. Maar als het er eenmaal ligt, merk je er niets van.' Of het langer houdt of korter, dat moet nog blijken: de eerste stukjes liggen er nog maar een paar jaar. Een strenge winter zou een goede test zijn, want asfalt krijgt het pas echt voor zijn kiezen als het vriest.

Lignine heeft nog een groot voordeel boven bitumen. Je kunt het asfalt produceren op een temperatuur van 130graden, en 'gewoon' asfalt vergt minstens 170graden. Dat scheelt in energiegebruik zo 30procent. Desondanks is dit asfalt nog altijd dubbel zo duur als asfalt met bitumen. 'Maar dat is voor een groot deel een kwestie van schaalgrootte', zegt Lommers. En dat komt dus vanzelf goed als er meer lignine in asfalt wordt verwerkt.

Wat gebeurt er tot nu toe met lignine?

Het is een poeder dat wel wordt gebruikt als grondstof voor harsen, composieten en cement. Maar veruit het grootste deel wordt gewoon verbrand. De papierindustrie haalt er een groot deel van zijn de benodigde energie uit.

Meer over