Afvalbedrijven klagen bij NMa over provincie Noord-Holland

De Vereniging van Nederlandse Afvalondernemingen heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit tegen de provincie Noord-Holland. Zij zou misbruik maken van haar machtspositie bij het toewijzen van vuilstortcapaciteit....

Van onze verslaggeefster Esther Hansen Löve

'We willen de belangenverstrengeling aan de kaak stellen. De provincies zijn de exploitanten van de stortplaatsen en de verleners van vergunningen', zegt André Donders van VNA die vreest dat het probleem uitwaaiert naar andere provincies.

Vandaag discussieert de Tweede Kamer over een belangrijke verandering in de manier waarop afval over het land wordt verspreid. Nu wijst het Afval Overleg Orgaan - een samenwerkingsverband van de centrale overheid, gemeenten en provincies - de afvalbedrijven de ruimte toe waar zij hun afval mogen storten.

Daar komt bij dat afvalbedrijven niet zomaar met hun vuil de provinciegrens over mogen. Alleen binnen de randstad zijn deze grenzen al open. Wie de grens over wil, heeft daarvoor toestemming nodig van de provincie.

Provincies kunnen het vuil naar een stortplaats dirigeren die zij zelf exploiteren en bovendien de prijs vaststellen die de afvalbedrijven voor de stort moeten betalen. Zo kan het voorkomen dat bedrijven hun afval vele kilometers moeten vervoeren naar een stortplaats in de eigen provincie, terwijl dichtbij, aan de andere kant van de provinciegrens, een goedkopere stortplaats is .

Als de wijzigingen die vandaag in de Kamer worden besproken worden doorgevoerd, kunnen afvalophalers vanaf 1 januari 2000 zelf kiezen waar zij hun vuil storten. 'Maar wij willen dat dit veel eerder kan', zegt Donders.

De situatie is actueel geworden door de sluiting van een belangrijke vuilstortplaats in Dordrecht, twee maanden geleden. Hierdoor weten afvalbedrijven in de randstad zich geen raad met hun afval.

'Soms krijg je op het laatste moment bericht waar je heen kunt, soms helemaal niet', klaagt Cor de Pijper van het Amsterdamse afvalbedrijf Icova, dat wekelijks voor drieduizend ton afval een bestemming moet zien te vinden.

'Het gebeurt ook wel dat er vrachtwagens aankomen bij een stortplaats die dan concludeert dat de ruimte die de ontheffing geeft op is. En dan staat die vrachtwagen daar. Die moet dan terug, of naar een andere stortplaats', vertelt Geert Visser van afvalbedrijf Van Ganzewinkel, 'dat gebeurt meerdere malen per maand.'

Ook als een bedrijf toestemming krijgt om met zijn afval de provinciegrens over te gaan, is het afhankelijk van de welwillendheid van de provincie. Deze kan de duurste stortplaats in de provincie aanwijzen die bovendien door diezelfde provincie wordt geëxploiteerd.

Zo wijken afvalbedrijven uit de randstad sinds de sluiting van de stortplaats in Dordrecht geregeld uit naar stortplaatsen in Gelderland. 'En door diezelfde provincie word je opeens naar stortplaatsen in de Achterhoek gestuurd', zegt De Pijper.

Visser van Van Ganzewinkel wijst erop dat het vervoer voor sommige bedrijven een logistieke krachttoer is. 'Je moet maar net genoeg vrachtwagens hebben.' Volgens de VNA lopen de prijzen door het nijpende tekort aan stortcapaciteit in de randstad fors op. 'Ze moeten 10 tot 20 procent meer betalen', zegt Donders.

Een woordvoerder van de NMa stelde dat er 'behoorlijk snel, ongeveer binnen drie weken' een uitspraak komt over de door de VNA aangekaarte zaak.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden