Afgesplitste fietsgroep van Atag wil leidende rol spelen in Europa

Een beetje hedendaagse manager met één vrouw en twee kinderen heeft tegenwoordig al snel zes, zeven fietsen in huis. Twee voor de kinderen, twee voor de vrouw en minstens drie voor hemzelf....

PETER VAN DEN BERG

Van onze verslaggever

Peter van den Berg

AMSTERDAM

Wellicht een wat aangedikt perspectief, maar Hans Wezenaar knippert niet eens echt met de ogen als hem dit beeld wordt voorgehouden. Wezenaar (62) is directievoorzitter van de Accell-groep. Dat is de nieuwe benaming van de fietsendivisie van Atag, die per 1 oktober zelfstandig verder gaat.

Accell voert merken als Batavus, Koga-Miyata, Cool en Loekie in Nederland. In Duitsland heten de fietsen van Accell Hercules en in Frankrijk bekende merken zijn Mercier en Lapierre. Daarmee is het in omvang en met een productie van 700 duizend exemplaren per jaar, het op twee naar grootste fietsenbedrijf van Europa.

Accell is afgeleid van accellereren, licht Wezenaar toe. 'Versnellen, dat willen we ook in deze business.' Vanaf 1987 is de fietsengroep onderdeel geweest van het Atag-concern. 'Atag staat bekend als home-product en kom je vooral tegen in de keuken. De kernactiviteiten binnen Atag verschilden dus nogal. Als je de fietsendivisie dan toch de kans wil geven zich te profileren, dan ligt het voor de hand om voor zelfstandigheid te kiezen. Dat schept meer duidelijkheid', legt Wezenaar uit.

Hij houdt van beeldspraak en vergelijkt de Accell-group met een kind dat op een fietsje met steunwieltjes begint, later op een groter rijwiel wendbaarder wordt, zelf bepaalt hoe het moet en uiteindelijk zijn eigen weg kiest. 'De fietsgroep streeft naar een absolute koppositie in de Europese markt, we gaan voor een winnende koers.'

Dat moet gebeuren door fietsen te maken voor verschillende life-styles, vooruitlopend op de behoefte van de consument die zich richt op comfort en gebruiksvriendelijkheid. 'We stemmen onze collectie af op leeftijd, levenswijze en de samenstelling van het gezin. Het aantal ''grijze consumenten'' neemt snel toe. Mensen gaan eerder met pensioen, nemen meer vrij, de files groeien. De fiets wordt steeds belangrijker als alternatieve vorm van transport. Kortom, er is nog voldoende vis in de Europese vijver aanwezig.'

Accell behaalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 206 miljoen gulden. Dat was 19 procent meer dan de 173 miljoen gulden in de eerste zes maanden van 1997. De winst ging omhoog met 32 procent van 4,7 miljoen naar 6,2 miljoen. Voor dit jaar verwacht Accell een aanzienlijk hogere nettowinst dan in 1997. Naar verwachting wordt de Duitse fietsenmarkt de snelste groeimarkt voor Accell.

Bij de splitsing van Atag, die al eerder dit jaar was aangekondigd, worden de aandelen van het concern gedecertificeerd. De huidige certificaathouders krijgen een aandeel Atag plus een aandeel Accell. De nieuwe onderneming wil een zelfstandige notering krijgen aan de Amsterdamse effectenbeurs. Op 1 oktober is het zover.

Bij de groei die het nieuwe concern voorstaat, moet het milieuvriendelijke aspect van de fiets centraal staan. 'We produceren ook milieuvriendelijk', benadrukt Wezenaar. 'Onze fabriek in Heerenveen werkt bijvoorbeeld uitsluitend met waterdragende lakken.' Verven met oplosmiddelen zijn veel schadelijker voor het milieu.

De Nederlandse vestiging heeft 350 werknemers in dienst. 'Bij aanhoudende groei sluit ik verdere uitbreiding niet uit. Maar we blijven afhankelijk van de koopkracht van de consument. Daarom zijn we ook terughoudend in het aannemen van steeds meer personeel.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden