Aeroflot benadeelde te zware stewardessen omdat 'klanten liever naar mooie stewardessen kijken'

Ze waren te dik, kregen twee Russische stewardessen te horen. Ze pasten niet in maat 42 en mochten daarom niet langer op de internationale vluchten van Aeroflot werken. Evgenija Magurina en Irina Jerusalimskaja, die zichzelf grappend OVL (Oud, Vet en Lelijk) noemen, stapten naar de rechter en kregen deze week gelijk: een carrière mag niet stranden vanwege 'fysieke dimensies'.

Cabinepersoneel van Aeroflot in Parijs Beeld afp

Aeroflot moet van de rechter 17 duizend roebel (248 euro) aan Magurina en 11 duizend roebel (161 euro) aan Jerusalimskaja betalen om het verlies in salaris te compenseren. Beide vrouwen krijgen daarbij ook nog 5.000 roebel (73 euro) aan schadevergoeding. Maar het ging hun niet om het geld, zei de advocaat van Magurina woensdag. 'We wilden dat de rechter zou erkennen dat je op deze manier niet met mensen kunt omgaan.'

Vroeger deed de naam 'Aeroflot' bij westerse passagiers de rillingen over de rug lopen: de toestellen zouden onveilig zijn, het voedsel smerig en het personeel ongeïnteresseerd of ronduit onbeschoft. De laatste jaren is dat beeld veranderd en heeft de maatschappij zich ontwikkeld tot een efficiënte en vriendelijke vervoerder. Het enige dat nog aan de Sovjet-Unie herinnert, zijn de hamer en de sikkel in het logo, dat in gouddraad op de rode uniforms staat geborduurd.

In 2016 besloot de luchtvaartmaatschappij 'gewichtsrichtlijnen' af te dwingen bij haar personeel. Stewardessen mochten nog maximaal maat 42 hebben, mannen konden wel iets zwaarder zijn. Magurina en Jerusalimskaja beweren dat Aeroflot het personeel fotografeerde en hun maten opnam, waarna dikke vrouwen van de (beter betaalde en prestigieuzere) internationale vluchten werden gehaald.

Begin dit jaar, op een persconferentie, lichtten twee leden van de Aeroflot Public Counsil toe waarom die richtlijn nodig was. Allereerst wil Aeroflot bij de beste tien luchtvaartmaatschappijen horen, en dan maakt het uiterlijk van het cabinepersoneel wel degelijk uit omdat klanten nu eenmaal liever naar mooie stewardessen kijken. Daarnaast zou dik personeel in noodsituaties een gevaar kunnen vormen en kosten ze de maatschappij geld, omdat er meer kerosine wordt verbruikt naarmate er meer gewicht moet worden vervoerd. Uiteindelijk, zo meenden de heren, moesten de stewardessen dankbaar zijn dat hun werkgever zich bezorgd toonde over hun gezondheid. Van de zeshonderd vrouwen die te zwaar waren bevonden, was het slechts vijftien dames niet gelukt om de benodigde kilo's af te vallen.

Na deze persconferentie kwam Aeroflot snel met een verklaring dat de heren van de Public Counsil op persoonlijke titel hadden gesproken en niet noodzakelijkerwijs de mening van de luchtvaartmaatschappij hadden weergegeven.

Het afgelopen jaar stelde de rechter Aeroflot tot twee keer toe in het gelijk, maar die uitspraken zijn nu door het (hogere) hof in Moskou vernietigd: een werkgever kan niet bepalen welke maat kleding iemand moet dragen. Maar, oordeelde de rechter, het is geen discriminatie, zoals Magurina en Jerusalimskaja wel claimden. Dat stelde Aeroflot weer tevreden. De maatschappij laat weten de uitspraak nog goed te bestuderen voordat wordt besloten of de richtlijnen worden aangepast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden