Aegon wenst secretaresse niet te betalen

Verzekeraar Aegon voegt met het eigen reclamethema 'Denk vrij, denk Aegon' de daad bij het woord. Vorig jaar verbrak de maatschappij de banden met haar reclamebureau FCA!...

'Het is beter geen kampioen van nu centraal te stellen. Straks doet hij of zij het niet goed meer. Kootstra is een aanstormend talent. Aegon geeft de mogelijkheid dat te ontwikkelen', verklaart hoofd reclame Ronald Janssen de keuze voor Kootstra.

Aegon heeft de commercial bedacht in samenwerking met enkele adviseurs. De verzekeringsmaatschappij heeft zelf de grote lijn, de strategie en de regie in de gaten gehouden. Reclamebureaus schamperen over Aegons nieuwe werkwijze, vertelt Janssen deze week in het reclamevakblad NieuwsTribune. 'Er wordt met dédain over gesproken. Net alsof we zelf teksten schrijven en met de handycam op straat lopen.'

Janssen heeft het niet zo op met de grote reclamebureaus, die altijd maar hun fullservice-pakket aanbieden. 'De echte specialisten vind je bij kleine bureaus. Ik zou het leuk vinden als een groot bureau ook eens deelspecialismen aanbiedt', aldus Janssen.

Ook Aegons directeur communicatie Ton Elias is overtuigd van de nieuwe werkmethode. 'Over vijf jaar is het volkomen normaal wat wij doen. Als je voldoende kwaliteit in huis hebt, hoef je alleen een deel van het denkwerk uit te besteden.' Grootste voordeel is de kostenbesparing, vertelt Elias. 'Ik had sterk het gevoel dat ons bureau ook secretaresse-uren als kostbare account-uren berekende. Dan gaat de liefde een beetje over.'

Bij het zelfstandig maken van tv-spotjes komt het aan op je eigen kennis en feeling, aldus Elias. 'Als ik een pr-klankbord nodig heb, bel ik Dig Istha of Charles Huijskens bijvoorbeeld en niet Burson Marsteller, die met vier man en een pak sheets komen, waarna een enorme rekening volgt.'

De kritiek uit de reclamewereld doet hij af als spastisch. 'Hoe komt dat? Is het de geslotenheid van de kaste? Is er te weinig doorstroming in de reclamebranche?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden