Aegon slaat terug naar uitdager Brand New Day

Amsterdam Aegon is de eerste financiële instelling die zich publiekelijk afzet tegen nieuwkomer Brand New Day. De verzekeraar zette Brand New Day maandag in paginagrote advertenties in Het Financieele Dagblad en De Telegraaf neer als een dreinende kleuter die nog veel kan leren van de grote financiële broers....

Dat prijsvechter BND reacties losmaakt, is begrijpelijk. De uitdager, die zelf overigens geen verzekeraar is, wil de verzekeringsmarkt openbreken, met lage kosten en door zich als een jonge hond te profileren.

BND rekent jaarlijks 0,5 procent kosten voor beleggingen in indexfondsen of staatsleningen. Verzekeraars brengen bij vergelijkbare vermogensopbouwproducten vaak een veelvoud in rekening. Omdat deze kosten jaarlijks terugkeren, hakken ze er stevig in. In advertenties laat BND zien dat het bij een inleg van 500 euro per maand bij een gelijk rendement honderdduizenden euro’s kan schelen met Aegon, ASR, Ohra en Interpolis.

Volgens Aegon klopt de vergelijking niet omdat bij Aegon een garantie is ingebouwd die ook geld kost. BND zegt dat Aegon, ooit moeder van LegioLease en Spaarbeleg, nog niet heeft laten weten dat er iets moet worden veranderd aan de advertenties of de site.

Eerder viel ook Jan Wolter Wabeke over BND. De Financiële Ombudsman vindt dat BND de terugkeer van het vertrouwen in de financiële sector in de weg staat. BND beweert in zijn uitingen dat er zeven miljoen woekerpolissen zijn verkocht. Is niet waar volgens Wabeke; het waren er hoogstens de helft.

Wabeke heeft zelf de grens getrokken tussen een woekerpolis en een acceptabele beleggingspolis. De zogeheten Wabeke-norm was de leidraad bij de schikkingen met verzekeraars. Alle kosten boven de 2,45 procent vallen onder het kopje woekeren.

BND stelt met zijn nieuwe producten deze grens ter discussie. BND bewaart het geld van de klant voor eenvijfde van de kosten. De Consumentenbond vindt het een van de betere producten.

BND toont zich niet rouwig om de commotie. Het marketingbudget van BND is immers maar een fractie van dat van de grote jongens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden