Adidas neemt Reebok over voor 3,1 miljard euro

Adidas, de Duitse fabrikant van sportartikelen, neemt zijn Amerikaanse concurrent Reebok over voor 3,1 miljard euro...

Van onze verslaggeefster

Adidas (omzet: 6,4 miljard euro) en Reebok (ruim 3 miljard) zijn samen goed voor een omzet van bijna 10 miljard euro. Daarmee worden zij nummer twee op de wereldmarkt voor sportartikelen na Nike, dat met een omzet van 11 miljard aan kop blijft.

Met Reebok versterkt Adidas zijn positie op de Noord-Amerikaanse markt. Dat is voor bedrijven in deze branche belangrijk, omdat meer dan de helft van alle sportartikelen door Amerikanen wordt gekocht. Bovendien is de omzet van Adidas in de VS in de afgelopen twee jaar met 13 procent gedaald, en die van Reebok met 7 procent gestegen.

Reebok heeft contracten voor het kleden van de landelijke Amerikaanse basketbal- en footballteams – twee van de populairste sporten in Amerika. Ook verwerft Adidas nu meer schapruimte bij Footlocker, wereldwijd de grootste verkoper van sportschoenen. Met Reeboks schoenfabrieken slokt Adidas nu 28 procent op van de sportschoenenmarkt, die 11,5 miljard dollar beslaat. Nike neemt daarvan nu het grootste deel voor zijn rekening, met 31 procent.

Daarbij komt – en voor het bedrijf niet in de laatste plaats – dat Adidas met deze overname zijn financiële afstand tot aartsrivaal Puma vergroot. Deze twee sportmerken zijn opgericht door broers die ruzie met elkaar kregen en geen woord meer met elkaar wisselden tot aan hun dood.

Adidas neemt alle aandelen Reebok over voor 59 dollar per stuk in contanten. Dat is ruim 34 procent meer dan de koers van 43,95 dollar waarmee Reebok dinsdag op de beurs in New York sloot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden