Winnaar en verliezer Action en Triodos bank

Action verslaat Blokker, smetje op blazoen Triodos Bank

De winnaar en verliezer van deze week.

Winnaar: Sander van der Laan, Action

Sander van der Laan, CEO Winkelketen Action Beeld Jiri Buller

Terwijl de ene na de andere winkelketen (Intertoys, CoolCat) omvalt, vestigingen sluit (Blokker) of klanten verliest (Hema), blijft Action ondanks het webshopgeweld groeien als kool. Vorig jaar werden liefst 230 zaken geopend. Dat hadden er nog tientallen meer kunnen zijn als Action het ook logistiek had aangekund. Maar soms heeft Action ook last van groeistuipen nu er 1.325 winkels in zeven landen zijn.

Sander van der Laan is ceo van de zo explosief expanderende keten. Ooit was hij de kroonprins van Dick Boer bij Albert Heijn-moeder Ahold Delhaize. Maar in 2016 kwam hij naar Action, vijf jaar nadat opkoopfonds 3i de keten had overgenomen van de drie oprichters uit Enkhuizen en Hoogwoud.

Toen waren er 245 winkels met een omzet van 700 miljoen euro. In 2018 was dat vervijfvoudigd en is de omzet gestegen naar 4,2 miljard. En dat moet, als het aan Van der Laan ligt, 10 miljard worden. De uitbouw is even spectaculair als de formule simpel is. In tegenstelling tot Blokker heeft Action geen echte vaste collectie spullen. Het koopt ramsjpartijen op die tegen spotprijzen in de winkel worden gelegd. Op is op. Koopjesjagers zijn er gek op, niet alleen in Nederland maar in heel Europa, zo blijkt. 3i is zo blij met de keten dat het Action eigenlijk niet kwijt wil. Van der Laan zelf zal ook niet treuren. Ook het management heeft aandelen.

Verliezer: Peter Blom, Triodos

Peter Blom, CEO van Triodos Bank Beeld Freek van den Bergh

Een brandschoon blazoen is levensvoorwaarde voor een idealistische bank als Triodos, ooit voortgekomen uit de antroposofische beweging. De bank trekt geen klanten met concurrerende rentes (Triodos bracht als eerste de rente op tegoeden terug naar 0,0 procent) of lucratieve aanbiedingen. Wie bij de bank werkt doet het niet voor de bonus – die worden niet gegeven – maar voor het hogere doel van een betere wereld.

Duurzaamheid en ethiek zijn de marketing­instrumenten van deze bank. En Peter Blom, ooit begonnen met een bijbaantje in biologisch-vegetarisch eetcafé de Bast in Amsterdam en al sinds 1989 de baas van de bank, deed dat al dertig jaar perfect. Maar nu moet hij er plotseling voor waken dat aan de doelstellingen wordt getwijfeld. Triodos werd deze week berispt door De Nederlandsche Bank omdat het onvoldoende werk maakt van het screenen van de klanten. Tussen de klanten die de bank kiezen vanwege de instandhouding van moedertje aarde op de lange termijn, kan er ook wel­ eens eentje doorglippen die daar crimineel geld wil witwassen, of – nog erger – terroristische plannen wil financieren. Er is in het klantenbestand niemand met slechte bedoelingen gevonden, maar een berisping op zichzelf is al een zonde. Voor ING zou zoiets een tikje zijn, voor Bloms Triodos is het een optater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.