De afgiftetarieven zijn door besluiten van de ACM de afgelopen tien jaar al fors gedaald.
De afgiftetarieven zijn door besluiten van de ACM de afgelopen tien jaar al fors gedaald. © ANP

ACM wint slag om lagere telefoonkosten, maar bellen wordt niet meteen goedkoper

De kosten van bellen via de mobiele en de vaste telefoon gaan omlaag. Na lang touwtrekken heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het gevecht met de belbedrijven gewonnen over de tarieven die ze elkaar berekenen voor het doorgeven van gesprekken aan elkaars netwerken. Die gaan voor de vaste telefoon met 50 procent omlaag, en voor mobiele gesprekken met 70 procent.

De lagere afgiftetarieven gaan woensdag al in. Voor consumenten gloort een meevaller aan de horizon van 150 miljoen euro in de vorm van goedkopere belminuten, denkt de ACM. De afgiftetarieven maken 15 procent uit de van de kosten voor een minuut bellen.

De nieuwe kosten zijn niet bekend. Zij verschillen per provider en hangen ook af van het soort abonnement. Of en hoe snel bellen goedkoper wordt, hangt af van de providers. De lagere onderlinge kosten voor de belbedrijven zullen waarschijnlijk niet meteen leiden tot een lagere telefoonrekening voor de eindgebruiker. 'Het is afwachten of de providers het voordeel doorgeven aan hun klanten', aldus een woordvoerder. Op termijn zal dat wel gebeuren, denkt de ACM, omdat de providers met lagere tarieven kunnen concurreren.

In 2007 rekenden de belbedrijven nog bijna 12 eurocent per minuut

De afgiftetarieven zijn door besluiten van de ACM de afgelopen tien jaar al fors gedaald. In 2007 rekenden de belbedrijven nog bijna 12 eurocent per minuut voor telefoontjes vanaf een mobiel nummer. In 2013 wilde de autoriteit het afgiftetarief verlagen naar ruim 1,8 cent. Dat besluit werd door de belbedrijven aangevochten. Dinsdag verwierp het College van Beroep voor het Bedrijfsleven hun bezwaren.