ACM: pas op voor verkoopdemonstraties vermomd als persoonlijke uitnodigingen

Onlangs een uitnodiging ontvangen voor een bijeenkomst waar een verre reis te winnen valt? Pas op, waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het zou zomaar een verkapte verkoopdemonstratie kunnen zijn.

'Mensen worden zo enthousiast gemaakt en verkopers spelen daar op in. Ze maken gebruik van verkooppsychologie en presenteren een product alsof het op dat moment een mooie koop is. Maar wanneer mensen achteraf thuiskomen, denken ze dat het eigenlijk helemaal geen goede aankoop is.' Beeld null
'Mensen worden zo enthousiast gemaakt en verkopers spelen daar op in. Ze maken gebruik van verkooppsychologie en presenteren een product alsof het op dat moment een mooie koop is. Maar wanneer mensen achteraf thuiskomen, denken ze dat het eigenlijk helemaal geen goede aankoop is.'

Die waarschuwing komt nadat de ACM diverse klachten heeft ontvangen van mensen die persoonlijk werden uitgenodigd voor een evenement, waar ze vervolgens werden verleid tot het kopen van allerlei producten. Zo'n evenement kan van alles zijn, benadrukt Murco Mijnlieff van de ACM. 'Je krijgt post en ziet dat je uitgenodigd bent voor een feestelijke gelegenheid. Die blijkt dan vervolgens een verkoopdemonstratie te zijn. Een ander verhaal is dat het om een bijeenkomst gaat waar bezoekers een prijs kunnen winnen. Er zijn heel veel verschillende varianten.'

Het gebeurt geregeld dat genodigden tijdens de verkoopdemonstraties onder druk worden gezet om dure spullen aan te schaffen. Ook de reis die op sommige bijeenkomsten te 'winnen' valt, moet uiteindelijk door bezoekers zelf worden betaald. Wanneer mensen iets kopen, worden ze nauwelijks of helemaal niet door de verkoper geïnformeerd over de wettelijke bedenktijd en de mogelijkheid het product binnen twee weken terug te sturen.

Misleidende verkooptechnieken

'Het gaat vooral om bijeenkomsten in zalen, waar verkopers met bezoekers in gesprek gaan en producten presenteren,' aldus Mijnlieff. 'Mensen worden zo enthousiast gemaakt en verkopers spelen daar op in. Ze maken gebruik van verkooppsychologie en presenteren een product alsof het op dat moment een mooie koop is. Maar wanneer mensen achteraf thuiskomen, denken ze dat het eigenlijk helemaal geen goede aankoop is.'

'Dit fenomeen bestaat al langer, we hebben in 2011 bedrijven aangesproken en beboet omdat ze misleidende verkooptechnieken gebruikten. Maar deze praktijken bestaan nog steeds. We willen daarom nu ook waarschuwen dat dit gebeurt, zodat mensen zich bewust zijn van de kans dat ze naar een verkoopdemonstratie gaan en dat ze rechten hebben als ze iets kopen.'

Bedenktijd

Zo maakt de ACM op haar website duidelijk dat er meestal een bedenktijd van veertien dagen geldt voor producten die tijdens een verkoopdemonstratie zijn aangeschaft. Wordt dit niet voldoende benadrukt, dan geldt er een verlengde bedenktijd tot een jaar na aankoop. Daarnaast zijn verkopers verplicht om duidelijk te maken wat het doel van een bijeenkomst is en welke kosten en voorwaarden er aan een product verbonden zijn.

Welke bedrijven de verkapte demonstraties organiseren, kan Mijnlieff niet zeggen. 'We noemen geen voorbeelden van specifieke bedrijven, want dat zou onterecht zijn als we eerst niet uitgebreid onderzoek naar hen hebben gedaan. We kunnen evenmin zeggen of er momenteel onderzoeken gaande zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden