Een reiziger op station Woerden.
Een reiziger op station Woerden. © ANP

Achteraf betalen voor je treinrit: NS start proef met saldoloos reizen

Niet vooraf, maar achteraf betalen voor je treinreis. De NS start een proef met saldoloos reizen in het openbaar vervoer, zo maakt de treinvervoerder vrijdag bekend. Komt hiermee een einde aan de uitzwaaiproblematiek?

In de proef zetten reizigers geen saldo op hun ov-chipkaart, maar betalen zij de gemaakte reiskosten achteraf met een factuur. Na een proef met een groep van vijftig ov-chipkaarthouders moet NS Flex, zoals de service heet, in de loop van 2018 beschikbaar worden voor andere reizigers.

Reizigers die niet achteraf willen betalen, kunnen op saldo blijven reizen. De NS geeft de service de naam Flex omdat reizigers straks meerdere reisopties aan en uit kunnen zetten middels een app. Zo kunnen reizigers onderweg upgraden naar een plek in de eersteklas.  

De nieuwe NS-dienst beperkt zich niet tot reizen met de trein: voor het reizen met bussen, trams en metro's of het huren van een ov-fiets is in 2018 evenmin nog reissaldo op de ov-chipkaart nodig. Om met de trein te kunnen reizen moet er nu minimaal 10 euro op de ov-chipkaart staan, voor tram, metro en bus minimaal 4 euro.

Het moeten storten van saldo is ook een obstakel voor wie familie of vrienden op het treinstation wil uitzwaaien. Om het perron te bereiken moeten treinreizigers vaak door poortjes. Willen de uitzwaaiers mee, dan moeten zij voldoende saldo op hun ov-chipkaart hebben staan, ook al nemen zij zelf de trein niet.

Uitzwaaiproblematiek

Linksom of rechtsom: de NS blijft geld vragen voor het afscheid nemen van naasten op het perron.

Of NS Flex de oplossing is voor deze uitzwaaiproblematiek is echter de vraag: wie geen treinabonnement heeft en van de service gebruik wil maken, moet straks eerst een eenmalig bedrag van 10 euro betalen. Linksom of rechtsom: de NS blijft geld vragen voor het afscheid nemen van naasten op het perron.  

Flex stuit waarschijnlijk op minder kritiek dan een ander proefballonnetje dat de NS deze week opliet. Om reizigers meer over de dag te verspreiden bood de treinvervoerder voor het eerst tickets aan die alleen buiten de drukke spitsuren geldig zijn.  

In de voorwaarden van deze Dagkaart Daluren stond dat reizigers een boete konden krijgen als zij wel tussen 6.30 en 9.00 uur of 16 en 18.30 uur zouden reizen - ook als zij in de spits belandden door een vertraagde trein. In het slechtste geval zou een reiziger met een Dalurenkaart onder die voorwaarden uren op een station moeten wachten tot de spits voorbij is.

'Onredelijk en onuitvoerbaar', noemde reizigersorganisatie Rover die eis woensdag. 'Het lijkt ons een recept voor willekeur en onaangename confrontaties tussen reizigers en controlerend personeel. Een bedrijf dat gastvrij wil zijn zou dit niet moeten willen.'  

Ook op het NS-forum heerste ongeloof over de vertragingsboete. 'Het moet niet gekker worden. Welke idioot heeft dit bedacht', reageerde een reiziger. De NS liet daarop weten de vertragingspassage uit de voorwaarden te zullen schrappen.