Acht grote tunnels in Europa zijn onveilig

De ANWB onderzoekt of Nederlandse toeristen die niet door een onveilige tunnel in Europa willen rijden, een alternatieve route kan worden aangeboden....

Deze week gaan anderhalf miljoen Nederlanders met vakantie. 'Mensen die niet door een van die tunnels willen rijden, zijn wellicht gebaat bij een andere route', aldus ANWB-woordvoerder A. Vonk.

De onderzochte tunnels liggen op belangrijke verkeersroutes. Een andere vereiste was dat ze langer dan anderhalve kilometer zijn. Als zeer slecht kwamen twee tunnels uit de bus: de Spaanse Alfonso XIII ten noorden van Lleida en de Italiaanse Fornaci-tunnel bij Savona.

Zes tunnels zijn slecht, zoals de San Salvatore (Zwitserland), de Perjen (Oostenrijk), de Tyne (Engeland) en de Zwitserse Isla Bella ten zuidwesten van Chur.

Negen tunnels zijn acceptabel, zoals de Belgische Leopold II-tunnel bij Brussel, de Cadi bij Barcelona, de Tauern ten zuiden van Salzburg en de Italiaanse Giaglione bij Susa. Zes tunnels konden niet worden onderzocht omdat de beheerders weigerden mee te werken. De Alfonso XIII kwam als slechtste uit het onderzoek. De Franse L'Epine ten westen van Chambéry als beste.

De tunnels werden beoordeeld aan de hand van een reeks eisen. Er werd gekeken naar onderhoud, ventilatie, vluchtmogelijkheden, brandgevaar en hoe snel de brandweer ter plekke kan zijn als er zich een ramp voordoet. 'Deze resultaten zijn ronduit teleurstellend', zegt ANWB-woordvoerder A. Vonk. 'Hopelijk kan dit onderzoek ertoe bijdragen dat het probleem hoger op de politieke agenda komt te staan in de betrokken landen en bij de Europese Commissie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.