WINNAAR & VERLIEZERTon Anbeek & Janko van der Baan

Accell van de hel in de hemel, Scania van de hemel in de hel

Ton Anbeek.Beeld Remko de Waal /ANP

Winnaar: Ton Anbeek, Accell Group

Fietsverkopen exploderen wereldwijd

Afgelopen week lanceerde hij de Carqon e-bakfiets die de Mercedes moet worden op de snelgroeiende e-cargobikemarkt. Aanvankelijk was de elektrische bakfiets vooral ontwikkeld voor de koeriersmarkt – het bezorgen van pakketjes op kleine afstand. Maar nu lijken ook gezinnen er massaal voor te vallen. Het is in deze coronatijd een mooi alternatief voor bus en metro, waar nu met mondkapje moet worden gereisd.

Voor Accell in Heerenveen (producent van Batavus, Koga en Sparta) is het virus van een vloek een zegen geworden. De fietsenverkopen exploderen wereldwijd.

Anbeek kwam in 2017 naar Accell. Het was zeker geen gespreid bedje. Er waren tegenvallers in de VS, waar de activiteiten moesten worden verkocht. Er was ruzie met Fietsenwinkel.nl, waardoor dat afzetkanaal verloren ging. In maart zakte de afzet in, omdat in veel landen de fietsenwinkels door de lockdown ook gesloten waren. Accell moest bij de bank aankloppen en werknemers met flexibele contracten verloren zelfs hun baan. Maar inmiddels worden ze opnieuw binnengehaald. Naast e-bikes en gewone fietsen is ook de vraag naar racefietsen gestegen, omdat het een ideaal middel is om te kunnen blijven bewegen in coronatijd. De beurskoers bewijst dat Accell in de lift zit: sinds eind maart is die een tientje gestegen van 12,50 naar 22,50 euro.

Janko van der Baan, Scania Benelux

Vraag naar trucks in Benelux ingestort

In 2017 werd hij de verkoopbaas van Scania Benelux, de dochter van de bekende Zweedse truck- en bussenfabrikant. ‘Ik ben mooi op tijd om te zien dat de Scania’s goed aanslaan’, zei Janko van der Baan toen tegen het vakblad TTM. Boven het segment van 16 ton was het marktaandeel hier gestegen tot 23,6 procent.

Nederland heeft zelf DAF, maar is ook een tweede vaderland voor Scania. Er werken 3.000 mensen op de productielocaties in Zwolle en Meppel, op het hoofdkantoor in Breda en bij ruim 40 dealers. Maar nu gaat het mes erin, zo hebben de bovenbazen in Zweden gezegd. Door de coronacrisis lag het bedrijf vier weken stil. En nu het weer wordt opgestart, is de vraag gekelderd. Maandag kondigde Scania in Zweden aan wereldwijd 5.000 banen te schrappen. Bij alle onderdelen zal er naar besparingen worden gekeken. Ook bij de verkooporganisatie van Janko van der Baan en de productiebedrijven die onder leiding staan van Johan Uhlin. ‘Dat zagen wij totaal niet aankomen’, zei FNV-bestuurder Lucy Lamers in De Stentor.

Tot de crisis ging het heel goed met Scania, zodat er geen reden zou moeten zijn het mes in de organisatie te zetten. Scania kon daarnaast in Nederland ook een beroep doen op de NOW-regeling, er zou geen reden moeten zijn om in paniek te reorganiseren. Maar daar denken ze in Zweden anders over.

Janko van der Baan.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden