Accell profiteert van de e-bike

Fietsenfabrikant Accell heeft in 2014 geprofiteerd van de populariteit van elektrische fietsen. Accell, bekend van merken Batavus, Sparta en Koga, liet gisteren positieve jaarcijfers zien.

Accell-topman René Takens met elektrische fiets die ook bij jonge klanten populair is.Beeld Cor Salverius / Dijkstra

Van de tien fietsen die het beursgenoteerde bedrijf uit Heerenveen verkoopt, zijn er vier elektrisch. 'Dat hadden we tien jaar geleden nooit verwacht', zegt René Takens, topman van de rijwielfabrikant. De elektrische fiets is volgens hem niet langer voorbehouden aan 55-plussers. Hij heeft steeds vaker jonge klanten die kiezen voor de e-bike. 'Het trapt makkelijker dan een gewone fiets, terwijl je toch in beweging bent.'

Accell, de grootste fietsenproducent van Europa, verkocht vorig jaar 14 procent meer elektrische fietsen in Nederland. Wereldwijd was de interesse voor de elektronische fiets nog groter. Nederlandse brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging brachten onlangs naar buiten dat de vraag naar e-bikes bijna vier keer zo hard steeg als de totale vraag naar fietsen.

'In de e-bikes zit op dit moment de groei', zegt analist Fernand de Boer van effectenbank Petercam. 'Het is logisch dat Accell zich daarop richt. Het bedrijf is markleider en wil die positie behouden.'

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers toonde Accell aan dat het nog lang niet is uitgekeken op de fiets met de elektrische motor. Volgens topman Takens is de terreinfiets, met een elektromotor in de trapas, zeer gewild. Hij zegt dat de mountainbike vooral geliefd is in bergachtige gebieden, zoals Zuid-Duitsland. Met de elektrische aandrijving moeten fietsers gemakkelijker een heuvel op kunnen of door zand kunnen rijden.

Slimme fiets

Accell meldde nog dat het samen met TNO een slimme fiets ontwikkelt die de fietser moet kunnen waarschuwen voor aankomend gevaar.

De fabrikant behaalde in de laatste maanden van het jaar ook hoge resultaten vanwege voordelige belastingregels om een fiets aan te schaffen. 'Daar heeft Accell flink van geprofiteerd', zegt analist De Boer. Bovendien stuwde het goede weer en de verbeterde economische omstandigheden de fietsverkoop op.

Het Friese bedrijf verkocht minder gewone fietsen dan in 2013. Deze fietsen waren wel duurder, waardoor de omzet toch hoger uitviel. De gemiddelde prijs was 377 euro, 41 euro meer dan het jaar ervoor.

Accell behaalde in 2014 een omzet van 882,4 miljoen euro, een stijging van 4 procent. Het bedrijfsresultaat klom met 20 procent naar 44,3 miljoen euro, de nettowinst steeg met 37 procent tot 26 miljoen.

De Boer was positief over de omzet die naar zijn idee hoger uitviel dan verwacht. Hij vond dat het bedrijfsresultaat minder goed uitpakte. 'Je verwacht eigenlijk meer bij zo'n hoge omzet.'

De groeicijfers in de Verenigde Staten vielen tegen in vergelijking met die in Europa. Accell verkocht minder fietsen via de traditionele fietsenwinkels en levert geen goedkope fietsen meer aan supermarktketens als Walmart, omdat de verkoop daar teleurstelde. Bij Amerikaanse sportwinkels bleven de verkopen gelijk. De omzet in Noord-Amerika steeg met 4 procent.

De beleggers hadden al rekening gehouden met de gestegen omzet en de resultaten viel hen eveneens tegen. Het aandeel daalde met 1,6 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden