ABN-dochter liet klanten te veel schulden maken

Creditcardonderneming ICS heeft jarenlang te veel geld uitgeleend aan klanten. Het dochterbedrijf van ABN Amro houdt rekening met een boete.

Beeld anp

Minstens vijf jaar lang overtrad ICS de wettelijke normen voor kredietverstrekking. Dat bevestigde directeur Gijs Wildeboer vrijdag tegenover NRC. 'Als iemand in het buitenland zat, en bijvoorbeeld plotseling een auto moest huren, kreeg die persoon soms ten onrechte extra krediet', zegt woordvoerder Marrika van Beilen. 'Dat was niet in het langetermijnbelang van die klant.'

Hoeveel iemand maximaal kan lenen, met behulp van creditcards en andere producten, is vastgelegd in de Gedragscode Consumptief Krediet. De uitkomst van die berekening hangt onder meer af van inkomen, woonlasten en eventuele kinderen.

Hoeveel mensen door de te ruime kredietverstrekking van ICS in de financiële problemen zijn geraakt, zegt het bedrijf niet te weten. ICS stapte na een intern onderzoek zelf naar toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM). Mogelijk heeft het haar zorgplicht geschonden. Dat is pijnlijk voor moederbedrijf ABN Amro. De staatsbank prijst zichzelf de laatste jaren aan als een instelling met een 'gematigd risicoprofiel'.

In de schulden

Veruit de meeste ICS-klanten betalen hun creditcardopnamen binnen 21 dagen terug, benadrukt Van Beilen. In dat geval wordt de rente kwijtgescholden. Zo'n 600 duizend mensen maken gebruik van een langer lopend krediet. Standaard is dat maximaal 2.500 euro. Een deel van hen mocht 15 procent méér lenen. Dat leverde ICS extra inkomsten op - de rente op het krediet bedraagt 14 procent. Wie niet tijdig terugbetaalt, kan ook een boete krijgen en incassokosten tegemoet zien.

Toezichthouder AFM reageert niet op individuele zaken. Donderdag concludeerde zij nog in een rapport dat kredietverstrekkers te vaak de fout in gaan. Veel klanten krijgen niet het 'type krediet' dat bij hun situatie en bestedingsdoel past. Ook de manier waarop banken vervolgens met betalingsachterstanden omgaan, wordt afgekeurd. 'Banken hebben een grote verantwoordelijkheid om die zelf met de klant op te lossen', schrijft de AFM. 'Ze hebben te weinig grip op de werkwijze van de incassobureaus die zij inzetten.'

Deze zomer berichtte de Financial Times dat het aantal Amerikanen dat zich met behulp van creditcards in de schulden steekt weer in rap tempo toeneemt. Amerikaanse banken verstrekten in drie maanden tijd voor 18 miljard dollar aan nieuwe creditcardleningen en andere, soortgelijke kredieten. Door de hoge rentes hierop kunnen mensen in grote financiële problemen komen.

In Nederland is de kwestie minder acuut. Ruim 100.000 huishoudens hebben een creditcardschuld van meer dan 500 euro. Het totale aantal huishoudens met problematische schulden is veel groter: één op de vijf. Dat blijkt uit onderzoek dat het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vorig jaar liet uitvoeren.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden