ABN Amro verkoop je niet zomaar

ABN Amro, sinds eind 2008 eigendom van de staat, wordt weer geprivatiseerd. Welke haken en ogen zitten eraan?

2008: de koop van ABN Amro wordt bekendgemaakt.Beeld anp

Met een advertentie vrijdag in de Britse zakenkrant Financial Times roept de staat zaken- en investeringsbanken op in te tekenen op het begeleiden van de verkoop van ABN Amro. Een gefaseerde beursgang ergens volgend jaar is de meest waarschijnlijke verkoopmethode.

Komt elke zakenbank voor verkoopbegeleiding in aanmerking?

Of minister Dijsselbloem van Financiën overweegt ermee in zee te gaan, hangt af van haar score op zeven criteria. Denk aan: 'ervaren', 'solide' en 'geen belangenconflict'. Criterium 7 is 'corporate social responsibility': hoe nam de kandidaat-bank haar verantwoordelijkheid toen de financiële sector onder vuur lag? Heeft ze een maatschappelijk verantwoorde reputatie? En ook: strooit ze met exorbitante bonussen?

Allemaal politiek relevant voor Dijsselbloem, want hij is de man achter het minimaliseren van bankbonussen in Nederland en de andere eurolanden. Tegelijk erkent hij dat de banken die het meest voor de begeleiding van de verkoop van ABN Amro in aanmerking komen, een excessief beloningsbeleid hebben.

Elke bank zal overtuigend moeten bewijzen niet besmet te zijn door het graaivirus. De stichting NL Financial Investments (NLFI), die voor de staat alle aandelen beheert en de verkoop begeleidt, gaat dat bewijsmateriaal zonder waarschuwing vooraf controleren.

Wanneer is de verkoop van ABN Amro?

'Volgend jaar', zegt Dijsselbloem, 'maar ik houd een slag om de arm.' De minister zal het verkoopmoment begin volgend jaar aan de Tweede Kamer onthullen nadat hij zich ervan heeft vergewist dat zowel de bank als de financiële sector er klaar voor is. En dat hij kan rekenen op voldoende interesse van beleggers om aandelen ABN te kopen.

Een beursgang is de waarschijnlijkste verkoopmethode. Zeker is dat niet alle ABN Amro-aandelen in één keer de markt op worden gegooid. Het gaat over een reeks van jaren in pakketten van 10, 20 of 30 procent tegelijk. Dijsselbloem hoopt daarmee de prijs op te voeren.

Beeld anp

Hoeveel moet die eventuele beursgang opbrengen?

Liefst meer dan wat ABN Amro de staat gekost heeft, maar de kans daarop is minimaal. In oktober 2008 betaalde de staat 12,8 miljard voor de bank plus 4 miljard voor de verzekeraar die nu 'a.s.r.' heet.

De nationalisatie gebeurde in grote haast. De financiële sector en daarmee de economie moest onmiddellijk voor omvallen worden behoed. Daardoor bleek pas later dat er geld bij moest. Dijsselbloem houdt het erop dat ABN Amro de staat 21,66 miljard heeft gekost. Dat is exclusief de circa 5 miljard aan rente op staatsleningen om de koopprijs te kunnen opbrengen.

Zijn de bank en de minister het eens over de verkoop?

We kunnen het niet oneens of eens zijn, zegt Dijsselbloem, want ik heb nog geen besluit genomen. Het bestuur van de bank en de ondernemingsraad verschillen in ieder geval van mening met NLFI, dat namens Dijsselbloem optreedt. Dat gaat over de wijze waarop de bank, als eenmaal de verkoop is begonnen, wordt beschermd tegen een ongewenste overname.

Dit nooit weer, staat voor bank en OR voorop en dan denken ze aan 2007 toen drie buitenlandse banken de grootste bank van Nederland kochten en in drie stukken scheurden. Met een deugdelijke beschermingsconstructie was dat niet zo rampzalig verlopen.

Bank en OR willen bescherming zodra het eerste aandeel is verkocht. NLFI en daarmee formeel de minister, willen pas veiligheid bieden zodra de staat minder dan 30 procent van de aandelen heeft.

Wat zijn ieders argumenten?

Alle partijen zijn het eens over de beschermingsconstructie - gebruikelijk bij grote bedrijven: een stichting die in geval van een vijandelijke overname het recht krijgt flink wat aandelen te kopen. Daardoor heeft de overnamepartij meer tijd nodig om een substantieel belang te verwerven.

Als deze bescherming niet vanaf dag één van de beursgang bestaat, zo vreest ABN Amro, dan kan de staat ons elke dag aan de hoogste bieder verkopen, totdat het belang van de staat minder dan eenderde is. Dat kan jaren duren en al die tijd liggen onze flanken open, redeneert de bank.

De staat is volgens het bankbestuur 'volledig gericht op zijn financieel-economisch belang'. Hoe lager de beschermingswal, hoe hoger de prijs die beleggers willen betalen. De bank verdenkt Dijsselbloem ervan met het zo laat mogelijk laten ingaan van bescherming een zo hoog mogelijke prijs te vangen. Per slot worden zijn politieke problemen kleiner naarmate de bank meer oplevert.

Dijsselbloem zelf houdt de boot af: 'Ik heb daarover nog geen beslissing genomen en ga met beide partijen praten over de voor- en nadelen.'

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden