Beurs en Bedrijf

ABN Amro: hoge gasprijs verdampt winst bedrijven ook volgend jaar

Redactie

De oplopende gasrekening gaat de winsten in een groot aantal ­branches halveren of volledig wegvagen. De zwaarst getroffen sectoren zijn de raffinaderijen en aardoliebedrijven, die zelfs met zware verliezen zullen kampen als ze hun afzetprijzen niet voldoende kunnen verhogen.

Tot die conclusie komen onderzoekers van ABN Amro in berekeningen over de gevolgen van de stijgende aardgasprijzen. De klappen zijn het zwaarst in sectoren die veel energie verbruiken en sterk concurreren op prijs. Zij kiezen doorgaans (deels) voor variabele tarieven. Juist die zijn de laatste weken de pan uitgerezen. Voor zover grootverbruikers de tarieven wel hebben vastgezet, is dat vaak voor slechts enkele maanden.

Die bedrijven zullen in 2022 alsnog te maken krijgen met hogere kosten, want ABN Amro verwacht dat de gasprijs komend jaar nog hoog blijft. Momenteel ligt die al 3,5 keer hoger dan aan het begin van het jaar.

De gestegen energieprijs heeft een aantal bedrijven al gedwongen tot het terugschroeven van de productie, zoals ammoniakproducent Yara, aluminiumsmelter ­Aldel en zinkproducent Nyrstar.

Branchevereniging Glastuinbouw Nederland verwacht dat sommige tuinders hun kassen deels of geheel leeg moeten laten, terwijl ­anderen ervoor zullen kiezen om hun gewassen minder te belichten, wat leidt tot lagere oogsten.

Het is onzeker of de hogere gastarieven kunnen worden doorberekend aan hun afnemers.

Het energievraagstuk kan bedrijven ook nog op een andere ­manier bijten, constateert de bank. Door de stijgende gasrekening heeft de consument minder te besteden en ook minder vertrouwen in de economie, wat ertoe zal leiden dat velen de hand op de knip zullen houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden