ABN Amro herstelt schade van fout opgestelde polis

Er is nog hoop voor de vaste lezers van OP=OP. Zelfs ABN Amro is, weliswaar onder zeer zware druk van deze rubriek, vatbaar voor argumenten....

In maart verhaalde OP=OP van het onfortuinlijke verloop van de aanschaf van twee jaarlijkse koopsompolissen in 1984 ter financiering van de studie van de twee kinderen van het Leidse echtpaar.

De bank was vergeten door te geven dat de polissen waren bedoeld voor de twee kinderen. Dat bleek pas toen in 1997 de eerste uitkering van de polis werd overgemaakt. Zo werd automatisch de man des huizes begunstigde en bleek het bedoelde fiscale voordeel nogal mager uit te vallen.

Langdurig gesteggel over de schuldvraag volgde, en het echtpaar kreeg er zodanig last van dat de kinderen bijna niet meer thuis wilden komen vanwege het 'gezeur'.

1997 werd 2000. Toen werd het toch nog eind goed, al goed. Na bemoeienis van de belastingadviseur van het stel, die het geleden nadeel tot achter de komma uitrekende, kwam ABN Amro uiteindelijk over de brug. Niet van harte overigens: in een eerste voorstel bracht ABN Amro 20 procent in mindering op het eindbedrag onder het kopje 'eigen schuld'. Welke eigen schuld, vroeg het echtpaar zich af?

Een voor ABN Amro niet te beantwoorden vraag. Begin mei was de gehele schadevergoeding binnen in Leiden. De afsluitende brief van de Centrale Cliënten Service van ABN Amro is niet meer in het dossier opgenomen. 'Dat is al dicht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden