ABN Amro breekt met 100 banken om witwasregels

De vestiging van ABN Amro in New York heeft in de afgelopen twee jaar zijn banden met bijna honderd banken in Rusland, Oost-Europa en het Caribische gebied doorgesneden....

Van onze verslaggever

De autoriteiten vonden dat ABN Amro in een aantal gevallen zaken deed met banken die het daglicht niet konden verdragen. De Amerikanen verdenken deze banken onder meer van het witwassen van geld. Een woordvoerder van ABN Amro benadrukt dat klachten van de toezichthouders niet de enige reden waren voor het beëindigen van de relaties.

Bovendien waren de toezichthouders niet tevreden met de anti-witwasregels van de vestiging in New York, meldt de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal. ABN Amro en de autoriteiten tekenden in juli een overeenkomst waarin Nederlands grootste bank belooft zijn interne maatregelen op dit gebied aan te scherpen.

De woordvoerder laat weten dat de bank al veel maatregelen heeft genomen om witwaspraktijken te voorkomen. 'We gebruiken nieuwe technologie, hebben nieuw personeel aangenomen en nieuwe procedures geïntroduceerd.'

De kritiek van de Amerikaanse toezichthouders heeft betrekking op ABN Amro's rol als correspondent bank. Een buitenlandse bank die geen eigen kantoor in een land heeft, kan daar via zo'n correspondent bank toch zaken doen. Daarvoor betaalt de buitenlandse bank een vergoeding. Het internationale financiële systeem draait om correspondent banks: het maakt het voor banken mogelijk om overal geld te krijgen, zonder ook zelf dure kantoren te vestigen.

ABN Amro vervult de rol van correspondent bank voor vele duizenden andere banken, stelt de woorvoerder. De Amerikaanse toezichthouders zetten grote vraagtekens bij een aantal van ABN Amro's partners. Het opschonen van het netwerk is dan ook deels gebeurd op instigatie van de autoriteiten, stelt de woordvoerder.

Sinds de aanslagen van 11 september en de grote bedrijfsschandalen bij onder meer Enron en Worldcom staan de banken in de schijnwerpers. Een aantal nieuwe wetten heeft de teugels voor banken fors aangetrokken. Zo moeten banken veel beter dan voorheen op de hoogte zijn van de identiteit van hun klanten.

Volgens een recent onderzoek van adviesbureau KPMG zijn banken in drie jaar ruim 60 procent meer gaan uitgeven aan dit soort maatregelen. ABN Amro-bestuursvoorzitter Rijkman Groenink vertelde enkele weken geleden dat zijn bank 25 duizend euro aan onderzoek uitgeeft voor elke nieuwe zakelijke rekeninghouder.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden