Aanval VW op Amerikaanse automarkt: in middenconsole Jetta past een iPad

Volkswagen doet met nieuwe Jetta aanval op Amerikaanse markt.

Beeld afp

Zondag presenteerde Volkswagen op de autoshow van Detroit zijn nieuwe Jetta, een model dat hier niet meer wordt verkocht, maar VW's belangrijkste auto is voor de Amerikaanse markt.

Tussen Volkswagen en de VS botert het sinds de Kever en de hippiebus niet meer. Dat VW weinig voet aan de grond heeft in de States had soms schijnbaar kleine oorzaken. Zoals in de jaren negentig, toen managers uit Wolfsburg weigerden de grootte van de bekerhouders aan te passen voor de Amerikaanse markt, waardoor de enorme koffiebekers niet in de kleine Europese houdertjes pasten. Pas nadat verkoopchef Walter Groth de Duitsers een keer had meegenomen naar een McDrive en hij de managers uit Wolfsburg dwong hun ontbijt achter het stuur te verorberen, raakten zij overtuigd dat Amerikanen grotere houders nodig hebben, aldus een anekdote van autojournalist Jack Ewing in een boek over het dieselschandaal.

Dat er is geleerd van het verleden, bleek bij de recente introductie van een terreinwagen 'met een naam die begon met een T gevolgd door iets waarover je je tong brak', zei Hinrich Woebcken, de nieuwe baas van het merk in de VS deze week tegen Reuters. Dus werd de naam Teramont in de Verenigde Staten omgedoopt tot Atlas - een behoorlijke ingreep voor VW, dat het liefst zo min mogelijk regionale verschillen wil.

Voor de belangrijke Amerikaanse markt maakt VW tegenwoordig graag een uitzondering. Zeker omdat de rol van 's werelds grootste automaker er naar eigen zeggen zo goed als 'irrelevant' is. Dat was ook al zo voor het dieselschandaal in 2015 uitbrak, maar de fraude heeft het concern er geen goed gedaan. Het marktaandeel van VW reikt er niet verder dan 2 procent, tegen ruim 10 procent in Nederland. Wel is de vraag vorig jaar voor het eerst sinds 2013 gegroeid.

VW probeert de harten van de Amerikanen te winnen door veel energie te steken in schonere technologie. Eind vorig jaar kondigde het concern aan dat het tot 2022 maar liefst 34 miljard euro zal investeren in (semi-)elektrische aandrijvingen en in zelfstandig rijdende voertuigen en deeldiensten als Gett.


Met als breekijzer dus de vernieuwde Jetta, nu al het bestverkochte model. De zondag gepresenteerde nieuweling is in alle opzichten gegroeid, behalve in prijs, die honderd dollar lager ligt dan die van zijn voorganger. Dat het merk heeft geleerd van fouten uit het verleden met de bekerhouders, toont de nieuwe Jetta opnieuw aan: in het opbergvak in de zogenoemde middenconsole past een iPad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden