Nieuws economie

Aantal ‘microbedrijven’ fors gestegen dankzij opmars vlogger

De afgelopen tien jaar zijn de midden- en kleinbedrijven in Nederland gegroeid dankzij de opmars van zogeheten microbedrijven, waar één tot tien werknemers in dienst zijn. Deze kleine bedrijfjes, in totaal nu ruim 1,1 miljoen, zijn vooral actief in de communicatie- en informatiesector.

Vlogger Enzo Knol signeert de eerste exemplaren van zijn eigen munt. Beeld ANP

Sinds 2009 kwamen er meer dan 330 duizend microbedrijven bij, blijkt uit CBS-onderzoek. De stijging komt onder meer door een verdubbeling van het aantal filmproducenten en vloggers – vaak zijn dit eenmanszaken. Vloggers maken filmpjes van zichzelf, verspreiden deze via sociale media en verdienen geld dankzij advertentie- en promotie-inkomsten: hoe hoger de kijkcijfers, hoe meer inkomsten.

Waar het aantal videoproducenten in de afgelopen tien jaar is verdubbeld, heeft de bekendheid van het fenomeen vlogger pas de laatste twee, drie jaar een vlucht genomen. ‘Vloggers vallen onder de beroepsgroep filmproducenten, maar we weten niet precies hoeveel het er zijn. Wel dat het er honderden, zo niet duizenden zijn, dus deze groep groeit wel,’ aldus een CBS-woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden