Aanbieding van uw super: 1 cent korting

Kunnen Nederlandse koopjesjagers de supermarktfolders voortaan laten liggen? Als het aan start-up Hiiper ligt wel. Met de site en app, die begin deze week op de Huishoudbeurs werd geïntroduceerd, kunnen consumenten voor het boodschappen doen zien in welke supermarkt bepaalde boodschappen het voordeligst zijn.

Aanbiedingen bij supermarkt Lidl Beeld anp

Op dit moment legt de Hiiper-app de boodschappenprijzen van acht verschillende supermarktketens naast elkaar, waaronder die van Hoogvliet, Jumbo en Albert Heijn. Die prijzen werkt Hiiper dagelijks bij, door sites en supermarktfolders automatisch door te spitten. Alle prijsveranderingen die het systeem signaleert voert een ploeg studenten handmatig door.

'Doordat wij dit al een tijdje doen, krijgen we een steeds beter beeld van productprijzen', zegt medeoprichter Jasper Gerritsen. 'We hebben ontdekt dat er heel misleidende aanbiedingen bestaan.' Een grootverpakking toiletpapier voor 2,99 euro bij DekaMarkt bijvoorbeeld, die normaal 3 euro kostte. Kortingsvoordeel: 1 cent. Of twee pakken zuurkool voor 1,75 euro bij Albert Heijn. 'Dat scheelde precies 3 eurocent met de prijs die de zuurkool een dag eerder kostte.'

Toch kunnen koopjesjagers veel besparen, denkt de Nederlandse start-up, die de beste aanbiedingen op een rij zet. 'Nu kun je bij Plus aardbeien voor 1 euro kopen die eerst 3,19 euro kostten. Dat is 69 procent korting.'

Hiiper is niet de eerste app in zijn soort, maar andere apps en websites die de prijzen van boodschappen vergeleken stierven vaak een stille dood. In 2015 strandde supermarktapplicatie Boodschapp, en op de vergelijkingssite van Jumbo-oprichter Jan Meurs is twee jaar later te lezen dat de domeinnaam te koop is. Concurrent Sjoprz is nog wel in de lucht, maar in de App Store staan veel klachten over het functioneren.

'Koopje' bij Albert Heijn

Dat het vergelijken van supermarktprijzen moeilijk is, geeft Gerritsen toe: 'De markt is niet transparant en er zijn veel prijswijzigingen, dus heel precies vergelijken is lastig. Supermarkten in het hogere segment willen best meewerken, maar goedkopere ketens aan ons binden is een grote uitdaging.'

Toch ziet Hiiper de toekomst met vertrouwen tegemoet. 'Onze uitvoering is anders dan andere sites en apps en het concept is goed. Iedereen vindt het bizar dat je van zo'n beetje elk product prijzen kunt vergelijken, behalve van boodschappen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden