Update

A-merken verliezen terrein op huismerken

A-merken in de voedingsindustrie leveren steeds minder winst op doordat de kosten harder stijgen dan de omzet. Voor huismerken van supermarkten geldt juist het omgekeerde.

ANP/Redactie
Melk van het huismerk van Albert Heijn. © ANP Beeld
Melk van het huismerk van Albert Heijn. © ANP

Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School en PwC waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd.

De sector kampte de laatste jaren met onder meer de prijzenslag in de supermarkten, stijgende grondstofprijzen en de economische crisis. De winstmarges van Nederlandse producenten van A-merken zijn daardoor tussen 2002 en 2009 met ruim een kwart gedaald.

Producenten van huismerken zagen hun marges juist met een derde stijgen. Op A-merken wordt nog wel meer winst gemaakt, maar het verschil wordt steeds kleiner.

Volgens de onderzoekers zullen de producenten hun gestegen kosten moeten gaan doorberekenen aan de klant. 'De consument is de afgelopen jaren gewend geraakt aan scherpe prijzen voor voedingsmiddelen. De harde realiteit is echter dat de we meer moeten gaan betalen voor ons mandje kwaliteitsboodschappen', stelt Hans Bod van PwC.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden