A-merken verliezen terrein door prijzenslag in winkel

De grote merken hebben vorig jaar ernstig geleden onder de prijzenslag in de supermarkten. In deze winkels liep de omzet van de honderd grootste merken - waaronder Campina, Douwe Egberts, Coca Cola, Lay's en Knorr - met 6 procent terug....

ANP

Behalve de prijzenslag leidde ook de koele zomer tot een tegenvallende omzet, vooral bij dranken en ijs. In 2003 was nog sprake van een stijging van 2 procent.

De inbreng van de honderd belangrijkste (A-)merken in de totale supermarktomzet daalde van 27,5 procent tot 25,8 procent. Huismerken namen voor een belangrijk deel de posities van A-merken over. Onder de zogeheten droge kruidenierswaren (droge soepen, pasta's, kruiden) liep het aandeel van de huismerken met ongeveer 5 procent op.

Campina is in 2004 het grootste A-merk gebleven, met een jaaromzet van 280 miljoen euro. Als gevolg van de prijzenoorlog liep de omzet wel met 29 miljoen euro terug. Douwe Egberts behield zijn tweede plaats. De koffiemaker wist de teruggang in inkomsten te beperken door het succes van de Senseo, het koffiezetapparaat dat met Philips is ontwikkeld. Op de derde en de vierde plaats staan Marlboro en Friesche Vlag.

IRI Nederland vergeleek de periode van najaar 2004 met die van najaar 2003, de periode waarin de prijzenslag in de supermarkten begon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden