49 procent meer omzet maar Facebook blijft nieuwe modellen zoeken

De socialenetwerksite Facebook heeft in het vierde kwartaal van 2014 zijn omzet met 49 procent zien stijgen tot 3,85 miljard dollar (3,4 miljard euro), dankzij een sterke groei bij de inkomsten uit advertenties. Dat maakte het bedrijf van oprichter en topman Mark Zuckerberg woensdag na het slot van de handel in New York bekend.

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg.Beeld reuters

De nettowinst ging in vergelijking met een jaar eerder met 34 procent omhoog tot 701 miljoen dollar. Facebook meldde dat de inkomsten uit advertenties met 53 procent toenamen tot 3,6 miljard dollar. Daarvan werd 69 procent behaald uit mobiele reclames, tegen 53 procent een jaar eerder.

Het aantal dagelijks actieve gebruikers bedroeg in december gemiddeld 890 miljoen, een groei met 18 procent. Maandelijks maken 1,39 miljard mensen gebruik van Facebook.

NIeuwe verdienmodellen

Hoewel Facebook nog altijd het meest aan advertenties verdient, kijkt het sociale netwerk toch naar nieuwe verdienmodellen. Met eentje daarvan is het onlangs begonnen te experimenteren: Facebook at Work. Geld verdient het niet met plaatsing van reclame, maar door een rekening te sturen voor het gebruik.

Nieuw is het natuurlijk niet, facebooken op het werk. Alleen delen kantoorwerkers op dit moment nog foto's van hun skivakantie - niet de informatie waar hun werkgever op wacht. Facebook hoopt nu een alternatief te worden voor het ouderwetse interne bedrijfweb. Een intranet 2.0 waar collega's met elkaar samenwerken en praten zoals dat nu al bij de koffieautomaat gebeurt. Een kopie van het sociale netwerk inclusief delen van gevoelige documenten, afgesloten groepen en teamoverleg via de chat.

Een klein groepje van Amerikaanse bedrijven test de dienst in de hoop dat Facebook het snel commercieel gaat aanbieden. Oprichter Mark Zuckerberg en de zijnen waren er als de kippen bij te melden dat persoonlijke en zakelijke profielen altijd blijven gescheiden. Gebruikersdata van de zakelijke variant onthoudt het niet, het gaat ook geen advertenties tonen gebaseerd op wat een gebruiker op zijn bedrijfsprofiel meldt of doet. In plaats daarvan zal de werkgever hoogstwaarschijnlijk maandelijks betalen voor het gebruik.

Zweem van privacyschending

Maar kan het daarmee ook een serieuze boterham verdienen? Peter Haan, adviseur interne communicatie bij consultant Evolve in Utrecht, geeft Facebook weinig kans. Bedrijven staan volgens hem zeker niet te springen om gevoelige informatie over de eigen onderneming of hun klanten online te stallen. Haan: 'Hoe onterecht dat misschien ook is, aan Facebook kleeft voor veel gebruikers een grote zweem van privacyschending.'

'Willen bedrijven het potentieel van een modern intranet benutten en kennis beter delen dan zal het eigen personeelssystemen aan Facebook moeten koppelen. En zo weet Facebook alsnog alles over het bedrijf en personeel.'

Met lede ogen zien diezelfde werkgevers aan dat collega's elkaar nu al opzoeken in een besloten groep. Niet op intranet, maar op het gewone Facebook en buiten het zicht van de baas. In plaats van alles maar in 'de cloud' te plaatsen, kiezen werkgevers daarom liever voor de controle over een intern geplaatst systeem. Dat Microsoft Sharepoint en Yammer - twee zeer populaire technieken voor onlinesamenwerking, vervlecht, maakt het Facebook bovendien niet veel makkelijker.

Instagram

En daarmee lijkt ook het eerste serieuze initiatief om op een andere manier geld te verdienen bij voorbaat in de kiem gesmoord. Teruggrijpen naar het oude verdienmodel ligt daarom voor de hand. Facebook heeft het laatste jaren fors geïnvesteerd in overname zoals fotodeelservice Instagram en chatapplicatie Whatsapp. Dat dit geld ooit moet worden terugverdiend, laat zich daarom raden. De koop van de chatapplicatie vertegenwoordig een waarde van bijna 20 miljard dollar. En met die eenmalige euro die het nu vraagt voor gebruik lukt dat in ieder geval niet.

Hoewel Jan Koum - oprichter van Whatsapp - altijd heeft geroepen nooit advertenties, spelletjes of andere poespas toe te voegen aan de app, wordt het publiek er toch langzaam op voorbereid. Facebook gaf vorige week toe te kijken naar manieren om geld in het laatje te brengen. Het bedrijf zal daarvoor snel gaan experimenteren met Messenger, de chatmodule van Facebook zelf. 'Sommige van die aspecten' zoals gesponsorde inhoud zullen daarna hun intrede doen in Whatsapp.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden