4. Hoe start Coca-Cola de 21ste eeuw?

Back to the future. Coca-Cola komt terug met het oude groenglazen flesje dat al bijna een halve eeuw uit de mode is....

tekst Peter Brusse

die deze week in Amerika is begonnen en daarna naar Azië, Europa en Afrika moet overwaaien. Goed ging het niet met Coca-Cola. Trendy Pepsi doet het beter en zit de oude coca dicht op de hielen. Coca-Cola ontkent

met de fles die (eerst) in Amerika terugkomt, te appeleren aan de nostalgie van de baby-boomers. Reclame makers in Amerika en Europa wijzen erop dat het onzekere millennium vraagt om oude vertrouwde beelden. Liever oude waarden dan nieuwe die te onzeker zijn. Het nieuwe millennium zal doorgaan met de retro-gedachte in film, reclame, televisie, mode en automodellen, tot de wereld weer zelfvertrouwen krijgt. Want, zeggen de geleerden, te veel mensen geloven dat de grote welvaart en de sterke economie even virtueel zijn als de websites, e-commerce en Internet zelf. Want de groei van 'echte' producten, van dingen die je kunt aanraken en opeten, is niet om over naar huis te schrijven. Laat maar uitzieken, zegt de een, langzamerhand komen er weer nieuwe ideeën, maar anderen zeggen: retro kan wel eens sterker zijn dan ons lief is en dat betekent dat we ook in opvattingen over onderwijs, gezondheidszorg, politiek niets nieuws aan het begin van deze eeuw kunnen bedenken. Het overdenken bij een flesje cola waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden