22 miljoen voor pretpark vol virtuele attracties in Roermond

Ze behoren tot de populairste attracties in de grote Amerikaanse pretparken: virtual reality-attracties met grote beeldschermen, interactieve toepassingen en 3D-effecten. In Roermond is begonnen met de bouw van het 'virtuele pretpark' Yumble. Investeerders lijken er in te geloven: recent werd 22 miljoen in het park geïnvesteerd door een consortium van banken en investeerders.

In een overdekte hal van zo'n 8000 vierkante komt een pretpark met attracties gebaseerd bewegingstechnologieën, 3D-simulaties en augmented reality. Wat de grote publiekstrekker moet worden laat zich het best vergelijken met de populaire Toy Story-attractie in de grote Amerikaanse Disney-parken. Een karretje voor zes personen voert je langs grote beeldschermen. Via een iPad in de hand is er interactie met de schermen die je passeert. Je score bepaalt het verloop van de rest van de rit. 'Voor de ontwikkeling van ons concept was ik laatst nog in Amerika. En de rij voor de Toy Story was veruit het langst', vertelt Daan de Kruijk van Brand New Leisure, de onderneming achter Yumble.

Het andere pronkstuk wordt volgens De Kruijk een filmbeleving vergelijkbaar met de attracties die je alleen ziet in de grotere Amerikaanse parken. Een bewegend platform in het midden van een negen meter hoog, gebogen scherm, met een diameter van zo'n zestien meter. 'Alsof je midden in de film staat.'

Beeld Yumble

Python
Voor het ontwikkelen van de grote attracties wordt samengewerkt met Nederlandse bouwers, waaronder Vekoma. De ontwikkelaar, in de jaren 80 verantwoordelijk voor de bekende Python-achtbaan in de Efteling, heeft zich inmiddels samen met een Taiwanese partner gespecialiseerd in 3D-attracties en simulaties.

De Kruijk: 'Er is ook ruimte voor attracties die zichzelf bewezen hebben, zoals een 3D-film of botsauto's. We proberen een mix te vinden tussen state of the art en reeds geslaagde attracties.'

Het idee ontstond in een strandbed aan de Franse kust, waar twee jonge vaders met geld in vastgoed beseften dat het tijd was voor iets nieuws, vertelt De Kruijk. 'Het was begin 2010, de tablets kwamen net op de markt, en Marc (Koerts, compagnon bij Brand New Leisure, red.) en ik voelden dat we iets nieuws moesten bedenken. Investeren in een branche die groeit en waar innovatie nog echt iets toe te voegen heeft', legt De Kruijk uit. 'En met jonge kinderen thuis kom je al snel met je gedachten bij een pretpark.'

De Python in de Efteling Beeld ANP

Roermond
De keuze voor Roermond was vrij snel gemaakt. Het designoutletwinkelcentrum in de stad trekt jaarlijks zo'n 4,5 miljoen bezoekers, een vijver aan dagjesmensen waarin Yumble zijn hengel gaat uitgooien.

Kaartjes worden via dynamic pricing aangeboden, vergelijkbaar met de luchtvaart; de prijs wordt bepaald door een wiskundig model. En de tickets worden verkocht per dagdeel: ochtend en middag. 'Om te combineren met een dagje shoppen in de outlet', aldus De Kruijk.

Directeur van het designeroutlet Marc Bauwens zegt in het Financieel Dagblad het pretpark graag te zien komen. 'Ik verkoop toerisme, bezoekers zien we het liefst in de buurt blijven.' De partijen werken samen op het gebied van marketing, maar het centrum participeert niet in Yumble, benadrukt Bauwens.

Als het attractiepark een succes blijkt, overweegt het moederbedrijf McArthurGlen een Yumble aan te leggen bij alle twintig outletcentra die het in Europa bezit.

Beeld NI concept en design
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.