Column Peter de Waard

18-jarigen zijn de grootste slachtoffers van leeftijdsdiscriminatie

Als ze niet zoveel zouden vliegen, kon de Z-generatie − centennials of i-generatie geheten – ook de groene generatie worden genoemd.

Noodgedwongen wonen ze klein – of bij hun ouders – omdat ze met hun flexbaantjes geen hypotheek meer kunnen krijgen. En ze kunnen zich ook amper meer een auto permitteren – iets wat voor de generatie X en de millennials nog een primaire levensbehoefte was na het bereiken van de 18-jarige leeftijd.

Vergelijkingssite Independer meldde dinsdag dat een 18-jarige gemiddeld 1.768 euro per jaar moet ophoesten voor een WA-verzekering. Dat is voor de meesten een dik maandsalaris en dan moeten ze ook nog de auto kopen, motorrijtuigenbelasting betalen en er af en toe benzine ingooien, want betaalbare elektrische wagens zijn niet te vinden. Wie auto rijdt, kan zich geen smartphone permitteren of weekeinde Barcelona – de primaire levensbehoeften op het einde van het tweede decennium van de 21ste eeuw.

Seksediscriminatie mag niet – jongens betalen meer, maar dat komt vooral doordat ze duurdere auto’s rijden. Leeftijdsdiscriminatie is toegestaan. En die loopt steeds verder uit de hand. Een 24-jarige betaalt al gauw 1.000 euro minder aan WA-verzekering voor zijn auto. En iemand tussen 55 en 64 betaalt relatief een habbekrats.

Pas voor gevorderde pensionada’s gaan de tarieven weer oplopen, zij het dat verzekeraars coulant zijn voor klanten die al jaren zonder schademeldingen rijden. Maar wie na zijn zeventigste van verzekeraar wil wisselen, is de sigaar. Verzekeraars kunnen dergelijke klanten gewoon weigeren.

Dat geldt ook voor de 18-jarigen – de grootste slachtoffers van leeftijdsdiscriminatie. Zij zouden drie keer zoveel brokken maken en moeten daarvoor boeten. Daar komt bij dat over de hele linie het aantal schadegevallen toeneemt – vanwege het drukkere verkeer en mogelijk ook het smartphonegebruik – net als de kosten per schadegeval.

Onderdelen zijn duurder. Een nieuwe bumpertje is nu een bumpertje met sensoren, een nieuwe buitenspiegel is nu een slimme buitenspiegel. Daarnaast neemt de letselschade snel toe. En vanaf volgend jaar draaien autoverzekeraars ook op voor affectieschade – het leed van nabestaanden. Nu al keren ze samen meer dan twee miljard uit.

In het verleden werden de tarieven ook kunstmatig laag gehouden door de moordende concurrentie. Toezichthouder vinden concurrentie goed, maar willen niet dat verzekeraars hierdoor omvallen. Verzekeraars zouden, aldus hun eigen bond, 20 eurocent op elke euro autopremie toeleggen. Dat kan niet meer. De inhaalslag is nog maar net begonnen. De premie van 1.768 euro stijgt verder. Autorijden met een verzekering wordt een prerogatief voor de groep die in het bos meehuilt met de wolven van Henk Krol.

Het voordeel is dat jongeren zullen zorgen voor schonere lucht en het oplossen van het fileprobleem. Goedschiks of kwaadschiks.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.