126-jarige spoorbaan Hoekse Lijn heeft eindstation bereikt

Nederland raakt vrijdag weer een spoorlijn kwijt. De NS-trein tussen Schiedam en Hoek van Holland Strand rijdt morgen voor de laatste keer. De 126 jaar oude Hoekse Lijn was ooit een van Nederlands belangrijkste spoorlijnen voor internationaal treinverkeer, als spooraansluiting op de veerdiensten naar Engeland. Door de komst van de Kanaaltunnel (1994) en het einde van de snelle boottrein naar Harwich (2007) verloor de Hoekse Lijn aan betekenis.

De conductrice kijkt nog eenmaal voordat het fluitsignaal wordt gegeven voor vertrek. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Vanaf volgende week wordt de spoorlijn omgebouwd tot metrolijn. Reizigers uit Hoek van Holland, Vlaardingen en Maassluis zijn straks veel sneller in hartje Rotterdam. Het opheffen van de spoorlijn maakt ook slachtoffers: reizigers die vanuit die plaatsen naar Utrecht willen doen er met de metro langer over, omdat ze dan moeten overstappen van metro op de trein.

Perifere spoorlijn

De Hoekse Lijn werd geopend in 1891 en aangelegd boven op een waterkerende spoordijk. Die voorkwam tijdens de Watersnoodramp in 1953 dat het land rond Maassluis en Vlaardingen onderliep. Voor de NS was de 24 kilometer lange Hoekse Lijn een moeilijk rendabel te krijgen verbinding. De nieuwe exploitant, het Rotterdamse vervoersbedrijf RET, denkt binnen een paar jaar 40 procent meer reizigers per metro te vervoeren dan er nu met de trein gaan. 'Lightrail is een succesformule', weet RET-directeur Pedro Peters. 'Modern materieel en een veel hogere frequentie dan de trein.'

De Hoekse Lijn is een van de perifere spoorlijnen die tien jaar geleden op last van het Rijk werden gedecentraliseerd. Deze spoorlijnen maken geen deel uit van het hoofdrailnet en worden daarom niet meer als vanzelfsprekend geëxploiteerd door de NS. Het lot van de Hoekse Lijn ligt sindsdien in handen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), die dus ook kan beslissen van de spoor- een metroverbinding te maken.

Een trein komt aan bij Hoek van Holland. Beeld anp

Lightrailverbinding

Met de inzet van 'modern, licht materieel' draagt het openbaar vervoer in de Randstad echt bij tot het terugdringen van het aantal auto's, voorspelt de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66, vervoer) namens die Metropoolregio. 'De Randstad krijgt er de komende tien jaar 700 duizend inwoners bij. De bedrijvigheid groeit. We kunnen niet steeds maar nóg meer rijkswegen aanleggen.' NS moet zich vooral toeleggen op langeafstandsverbindingen tussen grote steden, vindt Langenberg. Voor het vervoer binnen stedelijke gebieden is lightrail (metro, sneltram) meer geschikt, vindt de wethouder.

NS zegt begrip te hebben voor het besluit van de MRDH om de Hoekse Lijn om te bouwen tot lightrailverbinding. 'Bij ons is het meer een verhaal van weemoed', zegt de NS-woordvoerder. 'Dit was een lijn met een rijke geschiedenis.' NS zegt zo ongeveer alle vaste klanten op het traject 'persoonlijk' te hebben geïnformeerd over de gevolgen van de opheffing van de treindienst. Abonnementhouders met doorlopend reisrecht, terwijl er vanaf zaterdag geen trein meer rijdt, hebben recht op restitutie. Gedupeerden kunnen rekenen op een 'coulante' opstelling van NS, verzekert de woordvoerder.

De oude NS-lijnen Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn in Rotterdam werden in 2006 al omgebouwd tot lightrailverbindingen.

Koningin Wilhelmina komt aan in Schiedam. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden