1.300 medewerkers Imtech verliezen hun baan

Ruim 1.300 medewerkers van Imtech Nederland verliezen hun baan. Het is de curatoren afgelopen dagen niet gelukt een overnamekandidaat te vinden die de hele Nederlandse divisie wil overnemen.

Beeld anp

Dinsdagochtend is het faillissement aangevraagd voor het onderdeel Buiding Services van Imtech Nederland, dat 1.200 medewerkers heeft. Ook de holding van de Nederlandse vestiging, waar 130 mensen werken, is failliet verklaard. Alleen de Nederlandse Imtech-onderdelen Industrial Services en Industry International, met in totaal 1.300 medewerkers, staan nog overeind. De curatoren proberen de komende dagen nog wel om die bij een nieuwe eigenaar onder dak te krijgen.

Imtech Building Services levert onder meer technische toepassingen voor de brandveiligheid, klimaatbeheersing en beveiliging van gebouwen. Dat is in een markt waar in Nederland afgelopen jaren weinig groei in zat. De slechte vooruitzichten en de matige orderportefeuille van Building Services zou potentiële kopers kopschuw maken om het over te nemen. Voor de overgebleven onderdelen zou nog wel serieuze interesse zijn.

Beeld anp

Niet heel optimistisch

Tijdens door de vakbond belegde bijeenkomsten in Rotterdam, Coevorden en Groningen hoorden medewerkers van Building Sevices dinsdagavond overigens dat ook voor hen nog niet vaststaat dat zij daadwerkelijk zonder werk komen te zitten. Curator Carl Hamm zal de komende tijd onderzoeken of er nog delen of projecten uit de failliete boedel van Building Services verkocht kunnen worden. Hamm zei eerder die dag dat hij daarvoor zijn uiterste best zal doen, maar dat hij niet heel optimistisch is.

Het faillissement zorgt ook voor onzekerheid bij opdrachtgevers van Building Services. Het bedrijf werkt onder meer mee aan de Noord-Zuidlijn, de metrolijn in Amsterdam. Het legt ook alle sprinklers en klimaatbeheersing aan in het nieuwe stadhuis van Zaandam. Verder is het betrokken bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam en de nieuwe rechtbank in Breda.

Lang niet altijd hoeft het faillissement daar tot vertraging of schade te leiden. Veel projecten, zoals de Noord-Zuidlijn, heeft Imtech namelijk aangenomen als onderdeel van een consortium. In dat geval nemen de andere partners de verantwoordelijkheid van Imtech over.

Vakbondsbestuurder Jan Meeder van FNV hoopt dat aannemers met het werk van Building Services ook de betrokken medewerkers overnemen. 'Goed geschoold technisch personeel ligt niet voor het oprapen en ik kan mij ook voorstellen dat die bedrijven de projecten willen laten afmaken door mensen die kennis van zeken hebben.' De komende tijd moet blijken hoever ex-Imtech'ers daadwerkelijk met een ander hesje aan door kunnen gaan.

Het is voor het eerst sinds het faillissement van moedermaatschappij Imtech, vorige week, dat de curatoren met slecht nieuws moeten komen. Door de verkoop van de divisies Nordic, Maritiem, en Traffic & Infra zijn al ruim 9.000 van de 22.000 banen bij het concern veiliggesteld. Voor de afdelingen België, UK en Spanje is de toekomst nog onzeker.

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden