0,0006 procent truffel in 'rijk gevulde' truffelpasta

Gevulde truffelpasta met 0,0006 procent truffel in de vulling, die bij supermarkt Aldi ook nog eens 'rijk gevuld' heet. Het is het een van de genomineerden voor het Gouden Windei 2015, de jaarlijkse prijs die voedselwaakhond Foodwatch uitreikt aan het misleidendste voedselproduct in de Nederlandse supermarkten.

De trofee voor het hoofdkantoor van Unilever. (2012)Beeld anp

Bijna nergens is volgens Foodwatch een grotere woordinflatie gaande dan in het voedselschap van de supermarkt. Ambachtelijk, puur, eerlijk, authentiek - het zijn allemaal woorden die hun oorspronkelijk betekenis met rasse schreden verliezen sinds voedselmarketeers ze hebben ontdekt. Het gevolg: een wildgroei aan holle frases die noch door de Reclame Code Commissie, noch door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) effectief worden aangepakt, zegt Sjoerd van de Wouw van Foodwatch. 'Deze publieksprijs is vooral een pleidooi voor de macht van de consument, die heus wel door heeft wat voor gebakken lucht supermarkten verkopen. Een jaar lang lachen de marketeers ons uit. Nu mogen wij hen even uitlachen.'

Foodwatch heeft dit jaar zeven producten genomineerd. Naast de pasta van Aldi met de Alberto Contador-achtige percentages truffel erin, is dat Appelsientje halfzoet, een appelsap die minder zoet is dan gebruikelijk omdat er simpelweg extra water aan is toegevoegd. De light pindakaas van supermarkt Plus is uitverkozen omdat de 30 procent minder vet wordt gecompenseerd door 451 procent extra suiker. De Liga melk-aardbei is een 'zoete lulkoek' vanwege de hoge percentages suiker en de welgeteld 0,03 procent aardbeipoeder. De Rude Health amandeldrink dankt zijn uitverkiezing aan de 1 procent amandel in het drankje.

Albert Heijn

Albert Heijn is tweemaal genomineerd. De als superfood verkochte cranberries blijken door de toevoeging van ananassiroop twee keer zo veel suiker als cranberry te bevatten. De mini-roomboter-amandelstaaf maakt kans op het Gouden Windei omdat hij wel heel mini blijkt. Albert Heijn voelt niet de behoefte te reageren op de dubbele uitverkiezing.

Het is de vijfde keer dat Foodwatch de prijs uitreikt en hoewel de oorzaak-gevolgrelatie niet altijd duidelijk is, veranderden al een aantal merken van koers na een nominatie van Foodwatch. Zo nam Albert Heijn begin dit jaar afscheid van zijn Puur en Eerlijk-lijn na een nominatie en paste Douwe Egberts het etiket van het steviapoeder aan toen de 'slechts 3 procent stevia' goed bleek voor een Windei.

Na een dag stemmen blijken vooral Appelsientje halfvol, de cranberries van Albert Heijn en Aldi's truffelpasta populair. De winnaar wordt begin januari bekend gemaakt.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden