Column

'Weggeefacties zijn het effectiefst als ze op kinderen zijn gericht'

Precieze cijfers gaf Dick Boer er niet bij, maar volgens de topman van Ahold waren het de moestuintjes.

Bij Ahold droegen de extra boodschappen bij aan de 4,7 procent extra omzet in het eerste kwartaal van 2016. Beeld ANP

Hogere winst voor de Albert Heijn-supermarkten in het afgelopen kwartaal, zo maakte hij deze week bekend, en dat allemaal omdat half Nederland omfietste om een van de 47 miljoen uitgedeelde gratis AH-moestuintjes te bemachtigen.

Dat de mens in een kwijlend, hunkerend, rusteloos wezen verandert bij het vooruitzicht van drie gratis doperwtenzaden cadeau bij 15 euro aan veel te dure boodschappen - ook al kun je online voor nog geen cent per stuk doperwtenzaden bestellen die wél uitkomen - weten ze bij de AH allang.

Het is uitgebreid beschreven in de leerboeken van de gedragseconomie: bij het woord 'gratis' verliezen kopers elke aanvechting om de echte kosten van hun 'gratis cadeautje' uit te rekenen. Zoals de kosten van nodeloze, extra boodschappen in het mandje stoppen omdat het zo zonde is als je nét de 15 euro niet haalt. Bij Ahold droegen de extra boodschappen bij aan de 4,7 procent extra omzet in het eerste kwartaal van 2016.

Dat weggeefacties het effectiefst zijn als ze op kinderen zijn gericht, omdat die nog bevattelijker zijn voor beloningen, hebben ze bij de AH van de McDonald's afgekeken, die het kinderlokken met plastic rommel uit China tot kunst heeft verheven. Al jokken mijn kinderen altijd dat ze écht niet om een Happy Meal smeken vanwege het cadeautje, maar vanwege de gastronomische kwaliteiten.

Het werkt ook in de politiek. In kleine dingen - voor de tomaatvormige afwassponsjes van de SP ben ik tot veel bereid. En in grote dingen: duizend euro per Nederlander cadeau, beloofde de lijsttrekker van de VVD bij de vorige verkiezingen. Hij hoefde de euro's niet eens echt te geven; de belofte bleek genoeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.