'Utrecht snakt naar Randstadspoor'

Zonder versnelde invoering van het Randstadspoor worden bewoners van de Utrechtse Vinexlocaties de auto ingejaagd en slibt het wegennet dicht....

De brandbrief is mede ondertekend door de voorzitters van de sociaal-democratische raadsfracties van de gemeenten Amersfoort, Houten en Utrecht. Volgens de opstellers geniet het pleidooi voor vervroegde realisering van het Randstadspoor ook buiten de PvdA brede steun.

In de huidige plannen wordt pas na 2006 een begin gemaakt met de invoering van een metro-achtig netwerk van treinen in de provincie Utrecht. Voor de benodigde spoorverdubbeling op het traject Woerden-Geldermalsen en Utrecht-Amersfoort, alsmede de aanleg van nieuwe stations heeft de minister 900 miljoen gulden beschikbaar gesteld. De Utrechtse PvdA pleit ervoor dit geld eerder vrij te maken, zodat er al in 2002 een begin kan worden gemaakt met het Randstadspoor.

De Utrechtse sociaal-democraten dringen er tevens op aan het Randstadspoor in zijn oorspronkelijke opzet te handhaven. Deze opzet voorzag in een dienstregeling van acht treinen per uur. Vanwege de halvering van het budget is de frequentie voorlopig teruggebracht naar vier treinen per uur.

Volgens het PvdA-Statenlid M. Schouten dreigt het Randstadspoor door de uitgeklede opzet en trage realisering de slag met de auto te verliezen. 'Wanneer de bewoners van de Vinex-wijken geen goed openbaar vervoer wordt aangeboden, jaag je ze de auto in en krijg je ze er niet meer uit.'

De situatie in het nieuwe Utrechtse stadsdeel Leidsche Rijn moet een waarschuwing voor de minister zijn, vindt Schouten. Hoewel er al 550 woningen zijn opgeleverd, functioneert het openbaar vervoer gebrekkig. Om met het openbaar vervoer de wijk uit te komen, moeten bewoners eerst op een pendelbusje stappen.

De eerste reguliere stadsbussen doen de wijk op zijn vroegst in september 2000 aan. Dat is twee jaar later dan gepland. De snelbus laat nog langer op zich wachten en wordt niet eerder dan in 2004 verwacht. Door dit alles groeit het autogebruik in de wijk tot boven de door de overheid gedachte norm van een auto per huishouden. Gevolg: de auto-arme wijk kampt met een parkeerprobleem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.