'Schiphol kan toename van lawaai niet goed verklaren'

Schiphol kan niet afdoende verklaren waarom de Buitenveldertbaan veel vaker wordt gebruikt dan omwonenden in 2010 is beloofd. De luchthaven beroept zich op extreme weersomstandigheden, maar die kunnen maar zo'n 70 procent van de baaninzet verklaren.

Beeld anp

Dit staat in een rapport van het Britse onderzoeksbureau Helios, opgesteld in opdracht van de gemeente Amstelveen en twee Amsterdamse stadsdelen. Omwonenden van de Buitenveldertbaan zijn boos omdat de autoriteiten in 2010 hebben beloofd dat de geluidsoverlast dankzij een nieuw geluidsnormenstelsel zou afnemen. Maar die daling van het aantal vliegbewegingen op de Buitenveldertbaan is niet gerealiseerd. Integendeel: in 2012 scheerden ruim 25 procent meer vliegtuigen over Amstelveen en Buitenveldert dan drie jaar daarvoor. De Buitenveldertbaan telde dat jaar 39 duizend landingen en starts per jaar, ruim 100 per dag.

Sinds 2011 experimenteert Schiphol met een nieuw milieunormen- en handhavingsstelsel: Vliegen Volgens Afspraak (VVA). Binnenkort besluit de Tweede Kamer of VVA permanent wordt ingevoerd. Het Helios-rapport is gisteren aangeboden aan de fractiewoordvoerders in de Tweede Kamer. De omwonenden hopen dat het rapport het Kamerbesluit nog kan beïnvloeden.

Meetpunten
Onder VVA zijn de bestaande 35 'harde' meetpunten waar een eventuele overschrijding van de geluidsnormen wordt vastgelegd, afgeschaft. Deze zijn vervangen door gedragsregels: Schiphol moet zo veel mogelijk gebruik maken van de Polderbaan en de Kaagbaan, de banen die de minste overlast geven. Van de vijf grote Schipholbanen heeft de Buitenveldertbaan de meeste omwonenden. In bepaalde omstandigheden mag Schiphol afwijken van dit 'preferente baangebruik'. Dat kan bij harde westenwind, maar ook als er een kans is op harde westenwind.

 
Omwonenden van de Buitenveldertbaan zijn boos omdat de autoriteiten in 2010 hebben beloofd dat de geluidsoverlast dankzij een nieuw geluidsnormenstelsel zou afnemen. Maar die daling van het aantal vliegbewegingen op de Buitenveldertbaan is niet gerealiseerd

Omwonenden klagen dat het VVA-systeem Schiphol te veel vrijheid geeft. De luchthaven kan afwijkend baangebruik immers altijd verklaren als 'anticipatie op weersveranderingen'. Bewoners kunnen moeilijk bewijzen dat Schiphol dit subjectieve criterium onterecht gebruikt. Omwonenden klagen dat er de afgelopen jaren ook op de Buitenveldertbaan werd gevlogen terwijl het perfect zomerweer was, wat onder VVA niet mag. Het Helios-rapport bevestigt deze observaties.

Onafhankelijk onderzoek
Het belangrijkste overlegorgaan over Schiphol, de 'Tafel van Alders', publiceerde in oktober zijn evaluatierapport over VVA. Daarin staat dat 92 procent van het gebruik van de Buitenveldertbaan verklaard kan worden uit weersomstandigheden en nog eens 5 procent uit andere overmachtsituaties zoals baanonderhoud. Deze evaluatie is opgesteld door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de organisatie die op Schiphol beslist welke start- en landingsbanen er worden gebruikt. De omwonenden vertrouwen de conclusies daarom niet en drongen aan op onafhankelijk onderzoek. LVNL wil overigens pas na dit weekend op het Helios-rapport reageren.

Helios concludeert dat slechts 71 procent van de vluchten op de Buitenveldertbaan in het jaar 2011 kan worden toegeschreven aan het weer of aan baanonderhoud. Bovendien merkt het bureau op dat dit 'verklaard baangebruik' niet gelijk staat aan 'correct baangebruik'.

Helios constateert dat Schiphol wel erg snel uitwijkt naar de Buitenveldertbaan. Oorzaak zijn de internationaal gezien nogal strenge wind- en zichtnormen die de luchthaven hanteert. In Nederland is er vaak westenwind. De Buitenveldertbaan heeft een oost-west-oriëntatie en is daarom onder deze condities de ideale start- en landingsbaan. Vliegtuigen kunnen veel hogere zij- en staartwinden aan dan Schiphol toelaat.

 
Omwonenden klagen dat er de afgelopen jaren ook op de Buitenveldertbaan werd gevlogen terwijl het perfect zomerweer was, wat onder VVA niet mag.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.